Avatar billede pazau Nybegynder
21. april 2012 - 21:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WOL på en Netgear

Hej alle.

Jeg fifler lidt med Wake On Lan på en af mine maskiner.

Jeg har slået det til i maskinens BIOS, og både wakeonlan i Linux og Wake On Lan på Android kan starte maskinen - så længe de er inde på netværket.

- Udefra netværket kan jeg simpelthen ikke få det til at virke. Min router kommer fra TDC, og er en Netgear CVG824G.

Der er ingen WOL funktion på routeren. Jeg har prøvet med port forwarding på port 9 (hvilket begge min utilities bruger, og det virker jo fint når de er inde på netværket), men ingen jublen.

- Nogle forslag? Er selv ved at løbe tør..
Avatar billede chalde Seniormester
21. april 2012 - 21:38 #1
Du skal forwarde til broadcast-adressen. Vær dog opmærksom på, at mange hjemmeroutere ikke giver muligheden for dette.
Avatar billede pazau Nybegynder
21. april 2012 - 21:52 #2
Nu føler jeg mig dum, men hvad er en broadcast adresse?

- Jeg har portforwardet SSH og nogle andre tjenester - men de finder kun maskinen på den adresse, routeren giver den. Jeg har sågar givet routeren statisk IP.
Avatar billede hemberg Forsker
21. april 2012 - 22:33 #3
Er rimelig sikker på at din Netgear router ikke understøtter dette. Desværre
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 11:01 #4
#2 Broadcast-adressen er en adresse i netværket som sender ud til alle enheder på netværket, modsat de enkelte ip-adresser hvor der kun sendes til én enhed (unicast).
På normale hjemmenetværk vil dette være den sidste adresse i netværket, så som 10.0.0.255, 192.168.0.255 eller lignende.

Da maskinen jo er slukket når du ønsker at WOL'e den, så har den ingen IP tildelt. Derfor kan du ikke portforwarde til den, men istedet skal der forwardes til hele subnettet. Men det er som sagt ikke alle routere der giver muligheden for dette.

På nogle routere er det dog muligt at lave et pseudo-interface ved at tildele en statisk mac-adresse til en ubenyttet IP, og herefter portforwarde til denne IP.
Avatar billede pazau Nybegynder
23. april 2012 - 22:35 #5
#4 Hjemmenetværket har 192.168.0.x - skriver jeg 255 til sidst, så fortæller den at det er en ugyldig adresse.

Sidstnævnte tror jeg ikke kan lade sig gøre. Ser ihvertfald ikke umiddelbart nogle indstillinger for det.

Jeg har mulighed for at indstille, hvordan routerens DHCP server tildeler adresserne. Hvis jeg fortæller at den skal gå fra, lad os sige 192.168.0.145 - 255, tror du så det ville kunne virke?
Avatar billede pazau Nybegynder
01. februar 2013 - 18:14 #6
Lukker tråden. Jeg fik den info jeg egentlig skulle bruge fra Chalde, så han får point.
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:17 #7
Chalde - Smider du et svar? :)