Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. maj 2012 - 10:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor finder jeg logfiler?

Jeg har en MS - sqlserver med en database der er begyndt at lave problemer.

Det er ikke hver dag, men der er nu sket 4 gange over 14 dage hvor den omkring kl. 2000 ikke vil opdatere en post i databasen.

Det vil sige at brugeren har en udfyldt skabelon og når han trykker send - ser det ud som om at transaktionen foregår, men posten bliver ikke opdateret i tabellen.

Er der ikke en log hvor man kan se hvad der sker???
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. maj 2012 - 10:08 #1
Endvidere udbedres problemet ved en genstart af serveren???
Avatar billede majbom Novice
14. maj 2012 - 10:29 #2
Logfilerne ligger i "Management"-gruppen i dit treeview og hedder "SQL Server Logs"
Avatar billede hundevennen Nybegynder
14. maj 2012 - 11:27 #3
JEg har fundet nogle errorlogs og i dem kan jeg se, at på de dage hvor det går galt - står der noget med autogrowth ikke virker og man skal bruge alter database og sætte størrelsen ned, - meeennn hvad betyder det egentlig??
Avatar billede Syska Mester
14. maj 2012 - 11:49 #4
At din database vokser og måske at din diske er for langsomme.

Men ... Preallocate altid ekstra plads. Skal det ske "auto" så gør det i store chunks så du ikke fra fragmentering.

Husk at tømme din Transaction Log ... Tager du backup? Hvad "Recovery model" bruger du ?

mvh
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
14. maj 2012 - 14:59 #5
Det virker ikke som om din database er sat op.
Der skal tages stilling til hvad du blandt andet vil gøre med auto growth, ud fra hvad det er for en database.

Du skal som tidligere foreslået sætte autogrowth til andet en de default 1MB.. f.eks. 1024mb

Du skal også vedligeholde transactionsloggen. Hvilket kræver at du har backup af din database.

Hvis ikke dette er noget der får en klokke til at ringe, vil jeg anbefale at du får hjælp, eventuelt med en rdp eller lign.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
15. maj 2012 - 08:09 #6
Jeg er absolut ikke nogen haj til databaseadministration.
Har kigget på den log  .LDF fil der har problemet med autogrowth - den er på 28 gb - er det ikke meget stort??
Avatar billede Syska Mester
15. maj 2012 - 09:19 #7
JO, SYGT stor.

1. Din recovery model står nok til "Full" eller "Bulk logged"
2. Du tager ikke backup af din database, og derfor bliver den log fil aldrig tømt.

Hvis du alligevel ikke tager backup kan du sætte til recovery model til "Simple".

mvh
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
15. maj 2012 - 10:44 #8
Det lyder af meget, kommer dog an på hvad det er for et system der ligger over din database. Jeg har enkelte database servere der ligger med omkring 170GB transaktioner over et døgn. Men du kan fikse det med en transactions log backup, eventuelt én gang om dagen.

En full backup truncater ikke comitted transaktioner, så du skal lave et backup-job specifikt til det.

Men det ville hjælpe en hel del hvis vi viste hvad det er for en database, hvilket system det drejer sig om.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
15. maj 2012 - 13:38 #9
Der kører en IIS 5 med et intranet hvor den logfil på 28 gb er den største. Der ligger flere databaser, men den jeg bruger til ngoet af intranettet er absolut den største.

Transactions log backup - hvor starter man den? og vil man så kunne slette den store log eller lade den slette, så den laver en ny hver dag?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
15. maj 2012 - 14:07 #10
gorgemuld og buzz - læg et svar.
Jeg har fået fat i en der kunne lave en maintenanceplan og backup, så nu skulle det køre
Avatar billede Syska Mester
15. maj 2012 - 14:39 #11
Yes, så burde det hele kører lidt bedre.

Problemet er at MSSQL altid opretter DB'er som "Full" og ikke "Simple" som de fleste bruger.

Jeg synes "Simple" burde være default.

mvh
Avatar billede Syska Mester
15. maj 2012 - 15:00 #12
svar