Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
15. maj 2012 - 12:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sæt felter med værdien "null" til 0

Hej alle.

Hvordan kan jeg nemt lave et gennemløb af en tabel, hvor jeg opdaterer alle felter som er Null til "0". I stedet for at skulle oprette en opdateringsforespørgsel for hvert enkelt felt, ville det være noget nemmere at lave et stykke kode der kan gøre det.
Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2012 - 12:54 #1
UPDATE TableName SET FieldName = 0 WHERE FieldName = Null
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2012 - 12:56 #2
Kan ikke lige huske Access syntaxen for NULL, men du kan lige læse op på det.

Evt.
WHERE isNull(FieldName)
WHERE FieldName isNull
osv.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
15. maj 2012 - 13:02 #3
Altså det er jo bare simpel SQL kode. Der tager den igen kun et felt ad gangen, og hvis jeg har 20 felter, kræver det vel 20 forespørgsler ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2012 - 13:27 #4
Kan du ikke bare sætte default value til 0 i stedet for NULL i din kolonne?

Ellers:

IIF(ColumnName Is Null,0,ColumnName)

Har ikke siddet med Access i 100 år (ja, jeg er gammel ;o)), så test lige alt hvad jeg skriver, før du gør noget ;o)
Avatar billede mugs Novice
15. maj 2012 - 13:31 #5
UPDATE Tabel1 SET Tabel1.felt2 = 0 WHERE (((Tabel1.felt2) Is Null));
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
15. maj 2012 - 14:42 #6
Har fået noget blandet til at virke. I deler points, hvis I begge får smidt svar.

Tak for hjælpen
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2012 - 14:46 #7
Samler ikke, ellers tak. Men skriv gerne løsningen, så andre kan få glæde af dette spørgsmål.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
15. maj 2012 - 15:06 #8
Satte blot hændelse på åbningen af rapporten
docmd.runsql "UPDATE TableName SET FieldName = 0 WHERE FieldName is Null"
Dette gjorde jeg for hvert felt der skulle opdateres. Altså en ny linie for hvert felt. Sparede mig for mange forespørgsler