Avatar billede rusticolus Nybegynder
19. maj 2012 - 19:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilke enheder anvender Internet vs. lokal netværk?

Hvordan kan jeg se hvilke programmer og computere der bruger internettet og hvilke der anvender det lokalte net? - Grunden til dette spørgsmål er, at jeg betaler for hvor mange mb der  hentes/sendes over internettet. Jeg vil derfor gerne have kontrol med hvilke computere og programmer der anvender internettet.

Hvordan konfirgurerer jeg således at en bestemt computer kun kan anvende det lokale net (netværks harddisk) og ikke internettet?

Jeg bruger XP og D-link Wireless N 150 home router DIR-600‏.

Vh
Avatar billede chalde Seniormester
19. maj 2012 - 19:49 #1
Du kan håndtere hvilke enheder der har adgang til internet (eller omvendt) i din router.
Log ind på routeren -> vælg advanced -> vælg access control.
Avatar billede foldager Novice
19. maj 2012 - 20:06 #2
Du skal blokere den omtalte computers adgang til internettet.
Dette kan gøres på computeren, eller måske bedre, i routerens firewall.

Giv computeren en fast intern IP og bloker adgang til internettet  for denne IP.
Avatar billede rusticolus Nybegynder
19. maj 2012 - 20:34 #3
Hvordan giver jeg computeren en fast IP?

Jeg har et program der kan se hvormeget der totalt sendes/modtages over nettet (både lokat og internet) og det er temmelig meget. Dette selvom jeg har slået diverse automatiske opdateringer fra. Hvordan ser jeg hvilke programmer der anvender internettet?

Vh
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 09:54 #4
For at styre programmerne på en enkelt computer er det nødvendigt at have et program til at overvåge disse.
Nogle firewalls kan dette, f.eks. ZoneAlarm, der så vil poppe op med en advarsel hver gang et ukendt program ønsker net-adgang.

Vil du bare styre de enkelte computere, så er en fast IP-adresse en mulighed, hvor man så are lader være med at angive en gateway.
Gatewayen er nemlig den adresse computeren sender sine pakke til når de skal ud på internettet.

For at vi kan sætte en fast IP skal vi dog vide hvor dit DHCP-område ligger, så hvis du trykker start og vælger kør og så skriv cmd og trykker enter, så vil du få et sort vindue op.
Skriv så ipconfig /all i det vindue og kopier al teksten herind.
Avatar billede rusticolus Nybegynder
20. maj 2012 - 14:25 #5
Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Er det dette du skal bruge?

vh
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 14:37 #6
Næsten.
Vi skal lige bruge IP-adressen og subnetmasken også, så vi kan se hvad adresse-området er og i hvilken ene af det DHCP-området er.
Avatar billede rusticolus Nybegynder
20. maj 2012 - 17:24 #7
De kommer her:

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Vh
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. maj 2012 - 18:33 #8
ok, det betyder at dit DHCP-område formentligt er fra 100 og opefter, så vi lægger de faste IP-adresser nedefra.

Tryk på startknappen
Vælg Indstillinger og så kontrolpanel
vælg så ikonet netværksforbindelser
Højreklik på den enhed, der er dit aktive netkort og vælg egenskaber.
Dobbeltklik på Internet Prokotol (TCP/IP)
Sæt den til Brug følgende IP-adresse og brug følgende DNS server adresse.

Udfyld så felterne med følgende.
IP-adresse: 192.168.0.X (hvor X er mellem 10 og 90 og kun en maskine har de samme tal, hvor X er)
Subnet maske: 255.255.255.0
Standard gateway 192.168.0.1 (udfyldes kun hvis maskinen skal på internettet ellers lades det være blankt)
Foretrukken DNS-server: 192.168.0.1

Tryk OK/Accepter/Anvend osv. indtil du er ude igen.
Gør det samme med dine andre maskiner.
Avatar billede rusticolus Nybegynder
25. maj 2012 - 01:48 #9
Tusinde tak for hjælpen. Det virker :-)

Wally1973 er du venlig at sende et Svar?

Vh
Avatar billede rusticolus Nybegynder
15. august 2012 - 15:19 #10
Jeg skal lukke spørgsmålet og da jeg ikke har modtaget et svar fra Wally1973 hvortil der kan tildeles point får Foldager pointene.