Avatar billede gert_hahn Novice
29. maj 2012 - 06:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Farvelægge lørdag og søndag ud fra dato i celle

Hej.
Jeg har brug for hjælp til betinget formattering i Exc 2007.
Række A indeholder dato i dd-mmm
Række B indeholder beløb
Jeg ønsker at farvelægge lørdag og søndag i række A og B med betingen formattering.
Hvordan gør jeg.
Hjælpen har før været her, og er her forbåbentlig igen.
Mvh. Gert
Avatar billede boro23 Forsker
29. maj 2012 - 07:48 #1
Formel i betinget formatering kunne se sådan ud
=ELLER(UGEDAG($A1;2)=6;UGEDAG($A1;2)=7)
Avatar billede finb Ekspert
29. maj 2012 - 11:43 #2
=UGEDAG($A1;2)>5
Avatar billede store-morten Ekspert
29. maj 2012 - 15:39 #3
Marker Data i række A
Betinget formatering
Bruge en formel til at bestemme, hvilken celler der skal formateres
=ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
Vælg farve

Marker derefter Data i række B
Betinget formatering
Bruge en formel til at bestemme, hvilken celler der skal formateres
=ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
Vælg farve
Avatar billede store-morten Ekspert
29. maj 2012 - 22:52 #4
Nu skriver du række A?
Mener du så A1:A31 Altså Kolonne A
Eller er det A1:AE1 så er det Række 1

Marker Data i Række 1 eller Kolonne A
Betinget formatering
Bruge en formel til at bestemme, hvilken celler der skal formateres
=ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
Vælg farve

Det er så vigtigt at se i "Boksen navn" hvad der står, efter du har markeret?
eks.1. A1: 01-05-2012 Markeres oppe fra og ned: =ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
eks.2. A31: 31-05-2012 Markeres nede fra og op: =ELLER(UGEDAG(A31)=7;UGEDAG(A31)=1)

Marker derefter Data i Række 2 eller Kolonne B
Betinget formatering
Bruge en formel til at bestemme, hvilken celler der skal formateres
=ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
Vælg farve
Avatar billede store-morten Ekspert
29. maj 2012 - 23:01 #5
TIP: Lav formateringen på: 01-05-2012 og derefter "Fyld ud/ned"
Avatar billede gert_hahn Novice
30. maj 2012 - 06:08 #6
Hej og tak.
Først - det er selvfølgelig kolonne a, der indeholder dato.
Og finnb's løsning virker fint, bortset fra, at den farvelægger søndag og mandag i stedet for lørdag og søndag.
Jeg har læst mig frem til,at det godt nok skal være model 2, der starter ugen mandag, men hvis jeg sætter den til model 1, passer det. Har det noget med Excel at gøre, mon.

Jeg kan se at I andre bruger dag 7 og dag 1 som argument, hvad skyldes der?

Mvh. Gert
Avatar billede gert_hahn Novice
30. maj 2012 - 06:10 #7
Undtaqet boro, der bruger dag 6 og 7, men i model 2, der hos mig returnerer farve på søndag og mandag.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. maj 2012 - 06:41 #8
Prøv i en celle at skrive =UGEDAG(IDAG()) Onsdag = 4

Så uden "model" er søndag = 1 og lørdag = 7

Markerer du flere celler af gangen? Så OPS:
Det er så vigtigt at se i "Boksen navn" hvad der står, efter du har markeret?
eks.1. A1: 01-05-2012 Markeres oppe fra og ned: =ELLER(UGEDAG(A1)=7;UGEDAG(A1)=1)
eks.2. A31: 31-05-2012 Markeres nede fra og op: =ELLER(UGEDAG(A31)=7;UGEDAG(A31)=1)
Avatar billede gert_hahn Novice
31. maj 2012 - 06:04 #9
store-morten
Takker.
Virker perfekt - så simpelt, når man ved det.
Nogle gange er det mærkeligt, hvad pc gør, og andre gange er det mærkeligt, hvad operatøren gør :-)
Jeg ved ikke, hvad der er gået galt for mig i går, måske noget med opdatering af ark eller hvad ved jeg. Men det virker nu.
Smid et svar for points.
Mvh.Gert
Avatar billede store-morten Ekspert
31. maj 2012 - 16:37 #10
Velbekomme