Avatar billede Smelley Nybegynder
02. juni 2012 - 14:16 Der er 2 kommentarer

nyt motherboard og cpu og ka nu ikk loade windows.

Hej eksperter
Jeg har søgt rundt på siden og fundet lidt hjælp men en ting ka jeg stadig ikk finde ud af.
Har lige fået nyt motherboard og ny cpu og nu ka jeg ikk starte windows. Der kommer blå skærm og den lukker ned inden windows start skærm. Repair gør ingenting og der sker intet når jeg sætter windows cden i. Har lige læst at man skal formatere harddisken. Men hvordan gør jeg det nu? Ska jeg sætte det gamle motherboard til igen? Og hvordan formaterer jeg?
Håber virkelig at nogen kan hjælpe
Avatar billede besle Nybegynder
02. juni 2012 - 15:20 #1
Hvilket bundkort har du?`

Men hele idéen er at du skal boote fra din Windows installationsdisk. Dette gør du lige efter du starter din computer. Din computer vil ofte komme med et POST billede, ofte et hvor der står "Press x to enter bios" og "press x to enter boot menu" osv. Du skal finde noget der minder om en boot menu, så du kan vælge at din computer skal boote, altså starte op, fra din CD, og ikke din harddisk.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. juni 2012 - 16:52 #2
Du skal sætte Windows CD'en i og så aktivere bundkortets bootmenu, hvor i der vælges start fra CD-drevet.
Er det Windows XP du vil installere igen, så kan det være at du skal have lavet en floppy disk med SATA-drivere, medmindre du sætter SATA-controlleren til kompatible/IDE i BIOS, hvorved den vil køre i en langsommere indstilling, men samtidigt en der er bagud-kompatibel med de gamle PATA/IDE-controllere, som Windows XP kan benytte som standard.