Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 16:29 Der er 8 kommentarer

Video overvågning hdd recovery

Hey experter!

http://www.abus-sc.co.uk/silver.econtent/catalog/products/TV8910
Jeg har fået til opgave at gendanne slettet video fra sårn en fætter her ^^ - Abus Group Seurity Center TV8910

den er fra den gamle skole, så hvidt jeg kan tyde teksten på bundkortet i den, så er det produceret i sommeren 1995...

denne tekst er printet på bundkortet i maskinen:
R615081MB/2
9810 MB V4-1
230x120mm 95/06/08

den har så et gammeldags flad PATA hdd kontroller, hvor der sidder en almindelig PATA harddisk på, sammen med en CF reader.

Harddisken er en hitachi 250gb disk.
Disken har jeg afmonteret, og tilsluttet ubuntu livecd, igennem en digitus PATA/SATA -> USB adapter.

i linux har jeg prøvet at læse diskens partitionering, uden held.
fdisk -l siger at der ikke er nogen MBR på disken, og parted siger der ingen GPT er heller...

jeg har så sat dd til at lave en 1til1 kopi over på en anden harddisk, og så prøvet at sende imaget igennem diverse recovery programmer, såsom scalpel, og photorecc fra testdisk... scalpel fejlede totalt allerede ved input. og photorec crashede ved omkring 85% gennemlæsning... dog fandt photorec omkring 50GB fordelt på 15-20 filer, af afsorteret filtyper, som var komplet ubrugelige...

ifølge produktets side, så gemmer den i MJPEG format, og den komprimerer det i 3 forskellige nivuaer... her jeg så i tvivl om det er forskellige MJPEG formatter, eller om den kompresser med LHA eller ARJ eller en anden komprimering ?

ydermere har en af mine venner tilføjet tanken, at der muligvis er kryptering på harddisken, men det finder jeg bare ikke særlig sandsynligt. selvom dette ville forklare hvorfor jeg ikke kan se nogle MBR... dog tror jeg det er mere sandsynligt, at den tilgår disken uden om et filsystem, som et direkte IO device - ala et software raid på linux, der kan bruge et helt device, fremfor partitioner... /dev/sdb istedet for /dev/sdb1 - dog skal der stadig i linux's raid ttilfælde være en MBR til at fortælle at det er et linux raid device...

kort sagt, så er jeg løbet lige direkte en i en kæmpe rød murstensvæg... hjælp ?
Avatar billede besle Nybegynder
02. juni 2012 - 16:54 #1
Det skulle ikke tilfældigvis blot være en RAW partition ?
jeg havde et problem lidt ala dit, da min eksterne var gået i "Raw" format, og da jeg skulle have mine filer tilbage var det jo noget besværligt. Jeg løste det dog ved hjælp af dette program:

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/

det var det eneste program jeg fandt der kunne hjælpe, ellers kunne det være du var heldig med programmet Testdisk som du kan finde her:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Avatar billede besle Nybegynder
02. juni 2012 - 16:54 #2
Skal dog siges at Testdisk blot forsøger at genbygge en partition og bootsektor, den forsøger ikke at redde filerne.
Avatar billede Hans Mester
02. juni 2012 - 17:01 #3
Hvor meget har den været brugt efter at data er blevet slettet?
Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 17:15 #4
jo, jeg gætter på den er på RAW format... men hvordan og hvor ledes jeg så skulle afspille filerne ? ville jeg blot kunne rename imaget og så afspille det direkte ? det lyder for nemt til at være sandt...

den er ubrugt efter den påstået sletning!
Avatar billede besle Nybegynder
02. juni 2012 - 18:55 #5
Ideen med et data recovery er jo egentlig at du piller de filer ud af disken som du vil have :) Du kan jo prøve med det program jeg linkede til
Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 19:16 #6
ja, det er jo rigtigt...0

men det program du linkede til er til windows!

jeg må vel sætte disken på windows, og krydse fingere og håbe den ikke begynder at skrive til den... og så finde ud af om den kan vise mig noget somhelst uden at betale 70$ for det...
Avatar billede besle Nybegynder
02. juni 2012 - 19:30 #7
Windows 7 skriver ikke til den hvis det er en RAW partition. Det kan godt være den ber om at formattere, men det kan man jo bare lade være med :P
Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 19:47 #8
dette program registrer kun harddiske på den primære kontroller, den lader dig ikke få adgang til USB harddiske ? jeg ka ihvertfald ikke få den til at liste disken igennem en PATA -> USB adapter.

Mange tak for forsøget, men det virker ikke rigtigt for mig.