Avatar billede loevgaard Novice
12. juni 2012 - 22:19 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

TeXmaker spiller altså ikke?

Ok, har prøvet at begynde at bruge TeXMaker, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke mht. til at konvertere til .dvi -> .ps -> .pdf...

På billederne nedenunder ses et standard dokument jeg bare har forsøgt at lave med min quickbuild kommando (som også er vist).
Men jeg ved så ikke om mine indstillinger er korrekt?

https://dl.dropbox.com/u/5941292/vindue.PNG
https://dl.dropbox.com/u/5941292/quickbuild.PNG
https://dl.dropbox.com/u/5941292/indstillinger.PNG

Men i hvert fald, så virker PDFLaTeX. Men nu hvis man har nogle EPS-billeder der skal ind, ville det være fordelagtigt at gå den vej, ville det ikke? Eller er det bare mig der drømmer?

Men jeg vil sætte pris på en løsning eller hvad jeg ellers kunne gøre :)
På forhånd tak!
Avatar billede Broxigar Praktikant
12. juni 2012 - 22:49 #1
Hej Loevgaard.

Jeg bruger selv LaTeX og Texmaker til at skrive rapporter i, og jeg vil absolut anbefale at du installerer en Perl-distribution så som http://strawberryperl.com/ og så vælge at bruge Latexmk som compiler.

Dette er et script som udfører pdflatex compilation og samtidig tjekker den om alle referencer så som sidenumre i indholdsfortegnelsen og i tekst er up to date.

http://www.phys.psu.edu/~collins/software/latexmk-jcc/ Her er latexmk's hjemmeside. Latexmk følger med bla MikTex.

Hvis du har problemer med at bruge eps filer sammen med latexmk, så brug følgende kommando i din preamble:
\usepackage{epstopdf}

Dette vil gøre at alle eps-filer bliver lavet om til pdf filer (uden at de oprindelige slettes) som så bliver indsat. Begge formater er vektor-formater så der sker intet kvalitetstab.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2012 - 23:11 #2
hvad giver den af fejl?

I forbindelse med Broxigars svar, så vil jeg anbefale at man lader miktex ligge og i stedet anvender texlive

(1) perl og latexmk kommer med texlive til windows  det virker out of the box
(2) automatisk eps konvertering er direkte indbygget i pdflatex, der er ikke brug for ekstra pakker
(3) med texlive har alle samme system (er det eneste som anvendes til Mac og Linux)
(4) alt installeres som standard, har mange studerende som har haft problemer med miktex

Jeg ville dog altid selv konvertere mine eps-filer manuelt, da jeg så kan se om konverteringen giver fejl eller advarsler.
Avatar billede Broxigar Praktikant
13. juni 2012 - 00:16 #3
#2:

2) Latexmk følger med i MikTex som standard, hvis bare man vælger Complete istedet for Standard (Compact?)

4) Hvis bare de studerende installerer Complete istedet for kun standard, så bør der ikke være problemer. Jeg har ihvertfald aldrig haft problemer med manglende pakker.

Derudover virker TexLive som et bedre alternativ, men jeg ved ikke hvor ofte der kommer opdateringer og om der er en package manager?

Ang pdflatex: Fra http://opendevice.blogspot.dk/2008/05/eps-files-and-pdflatex.html

There is this odd quirk in LaTeX. The latex executable compiles your .tex files in the old-fashioned DVI format. As such, it accepts by default only .eps (Encapsulated PostScript) images. pdflatex compiles your .tex files in the standard PDF format. For some mysterious quirk, pdflatex accepts raster formats like .png and .jpg , but does not accept .eps!

Jeg har så sent som i dag prøvet at compile en 80 siders rapport hvor der var brugt .eps filer fra et andet gruppemedlem, og jeg kunne ikke compile det med latexmk og pdfLatex.

Som jeg skrev, brug epstopdf-packagen hvis du vil bruge eps filer, så bliver der automatisk lavet en pdf ved siden af og latexmk kan stadig køre og holde dine referencer up to date.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 08:55 #4
Jeg har ikke kunnet få miktex til at installere complete, så det har jeg givet op over for.

Det kan godt være at latexmk er med i miktex, men det er perl ikke. Manageren i TeX Live er skrevet i Perl og inkluderer Perl, derfor virker latexmk out of the box.

(5) Når TeX Live er i update mode (TL er frosset pt, da man er ved at lave TL 12), så kommer opdaterede pakker allerede 1-2 dage efter de er lagt på CTAN. MikTeX opdateres kun en gang om ugen.

(6) TeX Live indeholder en begrænset 'kør eksterne programmer' funktion, det gør MikTeX ikke (så vidt jeg husker), hvilket betyder at hvis man skal anvende epstopdf pakken, så skal man så 'kør eksterne programmer' globalt til, hvilket kan være en sikkerhedsrisiko.

Det er ikke noget quirk at pdflatex ikke accepterer eps.

Det generelle EPS format kan ikke indlejres direkte i pdf. Husk at postscript er et programmeringssprog, det er pdf ikke. Der er en simpel delmængde af eps som kan indlejres i pdf, men ikke generelle eps'er.

Hvorfor så ikke bare indbygge en konverter i pdflatex? Som du selv siger, det virker ikke altid. Der findes eps filer som dvips kan acceptere, men som enten indeholder fejl eller som er så rodede at ghostscript (værktøjet bag epstopdf) ikke kan handtere dem.

Man kan så anvende andre værktøjer til at rydde op i eps filen, men dette kan f.eks. fucke fontene op i filen.

Jeg er ikke selv helt tryg ved auto konverteringen, da jeg formoder at fejl fra konverteringen (eller advarsler) skjules for de fleste brugere af deres editor. Og hvis folk ikke indser at der sker en konvertering, så ender de med at skyde skylden på LaTeX (de ved ikke bedre). Hvilket ikke er fair. Det er snarere det program de har anvendt til at lave eps'en med som har været noget hø (ses desværre ikke sjældent).

F.eks. laver det hæderkronede kommercielle program Adobe Illustrator eps-filer indeholdende komponenter som gør at epstopdf ikke kan håndtere dem.

Et så anvendt program om R, laver gode eps'er, men der er for meget luft i dem. Der kan det være smart at oversætte til pdf, og så køre pdfcrop programmet på den.
Avatar billede loevgaard Novice
13. juni 2012 - 12:27 #5
Ok, jeg tror jeg var lidt for hurtig eller sådan noget...

Nu kan jeg - efter at have lukket computeren en hel nat og derefter åbnet filen igen - godt kompilere med "Quick build", som er LaTeX -> dvips -> ps2pdf -> view pdf

Anyway, nu vi er i gang:
Broxigar foreslår at jeg installerer Perl-distribution og dermed Latexmk... fint, jeg godtager det svar du har lavet til sidst

daleif foreslår så at droppe MiKTeX-kernen og istedet benytter TeX Live? Nuvel, men denne TeX Live, indeholder det de samme ting som MiKTeX eller mere, for jeg kan se, at den ISO-fil er lidt større end MiKTeX! http://mirrors.dotsrc.org/ctan/systems/texlive/Images/
Men hvis man da kan undgå de mange pakkeinputs såsom eps2pdf er det da værd at foretrække... kan jeg da stadig bruge TeXMaker, eller benytter TeXLive sin egen editor?

Men lad os sige jeg beholder TeXMaker, så kunne jeg egentlig godt tænke mig, at man kunne se den færdige udgave i vinduet til højre, altså "Source Viewer", som vist (altså det er det område jeg har forsøgt at markere med rødt):
https://dl.dropbox.com/u/5941292/source%20viewer.PNG

Det er bare fordi, at i stedet for at kompilere, som tager tid, så vil jeg gerne kunne se mine ændringer her og nu.

På forhånd tak!

Og husk lige at lav et svar til sidst, daleif.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 12:42 #6
Du skal ikke bruge ISO-filen, brug net installeren, se tug.org/texlive

Du får næsten det samme med TL som du får med MikTeX. Der lidt fonte som måske ikke er med i TL pga licenser.

Jeg ville måske vente et par uger, for så kommer TL2012 (TL2011 kan ikke opgraderes til TL2012 på windows).

Editoren er uafhængig af LaTeX installationen, så de kan uden videre anvendes til MikTeX eller TL. Man skal måske tjekke konfigurationen og se om der anvendes absolute stier...

Du kan ikke se dine ændringer her og nu, de skal jo kompileres. Hvis dit dokument er meget stort, kan du overveje at oversætte kapitelvist, med \includeonly, og hvis du har meget store billeder, så kan man overveje draft-mode så LaTeX ikke tager billederne med hver gang.

Men hvis du gerne vil anvende det vindue til at vise PDF-en, skal du gå tilbage til indstillinger.PNG, og sætte flueben i 'Embed'. Du kan også anvende TeXMakers egen pdffremviser som ekstern viewer, så har man bedre plads til at skrive. Dette angiver du samme sted. Jeg anbefaler ikke Adobe Reader som arbejds PDF fremviser på windows, da man hele tiden skal huske at lukke den. Det problem har TeXMakers egen PDFfremviser ikke.

Husk også at Adobe Reader sluger ret meget hukommelse => gør computeren langsommere.
Avatar billede loevgaard Novice
13. juni 2012 - 14:59 #7
Ok, daleif

Det er bare fordi, at jeg har hørt fra nogle af mine studievenner, at man kan kompilere og så se ændringerne lige med det samme, mens man stadig har dokumentet åbent. Jeg mener, at det bl.a. fungerede med EPS eller sådan noget, kan det passe?

Men jeg kan så se, at TeXMakers PDF-fremviser er ganske glimrende...

Hvornår kommer TL2012 så?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 15:04 #8
Så ville det være rart at vide hvad de mener med 'med det samme', mon ikke at de bare mener at resultatet dukker op i vinduet til højre. Og specielt ville det være rart at vide hvilken editor de taler om.

Dette med at man skridt for skridt kan se i outputtet ved siden af at man nu har trykket 'a', er der ikke mange editorer der kan. Og de der gør er ofte ikke LaTeX direkte, dvs. Lyx eller Scientific Workplace (jeg mener at begge programmer er spild af tid).

Det man får i den forbindelse er ikke WYSIWYG.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 15:10 #9
Tak for point.

Det skal nævnes at jeg ikke selv anvender TeXMaker, men i stedet anvender Emacs plus latexmk. Emacs+auctex+reftex er det nok mest kraftfulde editerings redskab til LaTeX. Men det tager lang tid at lære og det er de færreste som har tålmodighed til det.

Vi anbefaler dog vore almindelige brugere at starte ud med TeXMaker, idet

(1) den bruger utf8 som standard, og er god til at genkende encodings fra filer som ikke er utf8
(2) har indbygget pdffremviser med mulighed for hop mellem pdf og kildekode
(3) har et roligt og tilgængeligt interface

Der hvor jeg synes TeXMaker halter en del, er når man opdeler sit projekt i flere filer, så ser det ikke ud til at TeXMaker kan give en liste over labels anvendt i hele projektet, hvilket er lidt synd.
Avatar billede loevgaard Novice
13. juni 2012 - 15:59 #10
Men siger du, at TeXMaker ikke kan håndtere at opdele projekt i flere filer? For det er faktisk en af de ting jeg værdsætter ved LaTeX
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 16:08 #11
Jo sagtens, det den ikke kan er:

Antag du har master.tex, A.tex og B.tex, master inkluderer A og B

TeXMaker har et interface som kan vise de labels der er i den nuværende fil så man nemt kan referere til dem. Kan ikke lige huske hvad interfacet gør, men man får noget lignende \ref{key} hvis man trykker på en label.

Hvad den ikke kan er at hvis du står i A.tex så viser interfacet ikke nogen labels fra B.tex, kun de labels der er i A.tex

LaTeX er naturligvis ligeglad med editoren og den krydsreferer som den plejer.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 16:08 #12
Rygtet siger at TeXMakers onde fætter TeXstudio skulle kunne, men det er ikke noget jeg har testet.
Avatar billede loevgaard Novice
13. juni 2012 - 16:09 #13
Jeg kan så se, at den ikke er særlig god til at håndtere æ, ø og å, efter jeg har indsat pakken \usepackage[ansinew]{inputenc}
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 16:11 #14
\usepackage[ansinew]{inputenc}
udskiftes med
\usepackage[utf8]{inputenc}

ALLE bør gå over til utf8, spiller bedre når man udveksler filer.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2012 - 16:11 #15
Læg mærke til hvad der står nederst til højre på editoren
Avatar billede loevgaard Novice
13. juni 2012 - 16:18 #16
Tak for de mange svar så hurtigt daleif! Og det lyder godt at man kan inkludere adskillige dokumenter i et. For mig gør det ikke så meget, at man ikke kan se ALLE labels i det samme dokument, man kan vel bare gå ind i det dokument, hvor figuren, tabellen eller ligningen er og så tage den derfra.

Men ja, vidste ikke lige at man skulle udskifte utf8, men det giver da god mening - og nu virker det :D