Avatar billede dama06ac Nybegynder
13. juni 2012 - 13:53 Der er 5 kommentarer

Hvis(eller - formel ?

Hej,

Jeg skal have estimeret timer for et år. Timerne består af en kombination af "estimeret timer" og "faktiske timer".

Følgende gælder for cellerne:
AZ290 = "faktiske timer"
AY290 = " Estimeret timer".

For januar måned hedder min formel som følgende: =HVIS(AZ290=0;AY290;AZ290)

Forudsat vi er i januar:
Min udfordring er så, at  hvis vi er i januar måned, skal den automatisk hente faktiske timer og så fremdeles, og altså ikke ignore, at der står 0 i faktiske timer. Samtidig skal den hente "estimeret timer" fra de måneder som vi endnu ikke er i igennem. I dette tilfælde resten af året. Hvordan får jeg integreret dette månedsskifte i formelen?

Mvh. Daniel
Avatar billede ae03 Novice
13. juni 2012 - 14:23 #1
Hvis du har måneden angivet som tal, kan du bruge følgende formel (med måneden angivet i AX290):
=HVIS(MÅNED(IDAG())>=AX290;AZ290;AX290)

Vh Lars
Avatar billede dama06ac Nybegynder
13. juni 2012 - 15:13 #2
Hej Lars,

Tak for dit svar.

Der mangler bare noget, men det måske fordi du ikke har hele konteksten.

Formlen skal bruges til, at kunne beregne samlet antal timer for et år, men det er betinget af hvilken måned vi befinder os i.

Lad os sige at vi befinder os i juni. Her har vi haft "faktiske timer" fra jan-jun. Vi har dog stadig en række estimeret timer i juli-dec som også skal tælles med. Når vi ryger i juli måned, skal referencen automatisk skifte fra "estimeret timer" til "faktiske timer" .

Vh. Daniel
Avatar billede ae03 Novice
13. juni 2012 - 15:20 #3
Den forklaring forstår jeg ikke helt. Kan du vise nogle data og et manuelt regneeksempel?
Avatar billede dama06ac Nybegynder
14. juni 2012 - 11:12 #4
Jeg prøver her, men viser kun 3 mdr, men som sagt skal jeg beregne den samlede timesats for et helt år:

Antagelse og data:

- Vi er i februar måned.
- I måneder vi endnu ikke har passeret vil der stå 0.
- Est = estimat
Fak = faktiske timer

jan                    feb                mar
Est(AY) Fak(AZ)        Est(BA) Fak(BB)    Est(BC) Fak(BD)
2        0              4      8          10      0

Min formel er således. HVIS(AZ290=0;AY290;AZ290), hvilket giver Output= 2, 8 og 10 fordelt i hver sin celle.

Udfordringen er, at for januar skal den angive den faktiske timesats, som er 0. Og da vi samtidig befinder os i februar skal den tage Est på 10 i marts.

Så det korte og det lange er, at i fremtidge måneder vil min formel virke, men ikke i bagudrettet måneder. Jeg er godt klar over, at jeg kan erstatte AZ290=0 med AZ290="" , men så kommer den omvendte problemstilling, nemlig at fremtidige måneder ikke virker, hvor bagudrettet virker.

Giver det mening og kan du hjælpe?

Vh. Daniel
Avatar billede dama06ac Nybegynder
14. juni 2012 - 13:10 #5
Beklager forskydningen i tallene, men det er meningen, at 2 står under AY, 0 under AZ og så fremdeles.