Avatar billede jens_peter Nybegynder
26. juni 2012 - 19:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Gigabit-netværk trådløs router og switch

Jeg har en billig D-link trådløs router og har netop anskaffet mig en WD netværksharddisk, men jeg er blevet klar over, at årsagen til den lave hastighed er, at netværkshastigheden kun er på 100 mb.

Kan jeg sætte en gigabit switch op i stedet for den trådløse router og få det kablede netværk til at køre med gigabit-fart i det omfang enhederne understøtter gigabit-hastighed?

Vil enheder, der kører på den trådløse router fungere som før, hvis jeg tilslutter den trådløse router til switchen med et almindeligt netværkskabel?

Jeg skal ud og købe switch, men vil det fungere bedre, hvis jeg køber en trådløs router, der understøtter gigabit-hastighed på de faste linier?

Kan I evt. anbefale en billig switch eller trådløs router, der kan bruges?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. juni 2012 - 22:33 #1
Glem Gbit-switch i forhold til din HD. Da den internt kører filsystemet EXT2 eller EXT3 (altså Linux) mister du en hel del fart i konverteringen til NTFS eller NFS, så der vil altså være en betydelig flaskehals her. Du vil nok kun have gavn af det PC'ere imellem eller op mod en server med noget effektivt IO.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2012 - 07:45 #2
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=8244196&sw=netgear powerline av&ref=search

denne løsning kan du også bruge
hastigheden er ligesom på en pc via kabel
det foregår via stikkontakten

jeg har det selv og lettere får du det ikke
du kan flytte den/dem til andre rum i et snuptag ok

m.v.h
Avatar billede jens_peter Nybegynder
26. juli 2012 - 08:23 #3
Jeg har netop spurgt hos WD og fået at vide, at der er en grund til, at der er giganetværk på enheden, så jeg skal have en switch med gigabit-hastighed.

Forslaget om "Netgear XAVB5601 500 Mbps PowerLine AV+ Adapter Kit" kræver at kun harddisken og computeren er tilsluttet. Hvad så med TV og det trådløse, den trådløse router kan jo ikke komme på og heller ikke netværket, der også optager et stik.

Vi har slet ikke stik nok og det ville jo kræve flere enheder og koste ganske mange penge så jeg kan ikke se, at det skulle fungere for mig, men tak for indsparket.

Men hvis I vil have point, er I velkomne til at sende et svar ind i tråden.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
22. september 2012 - 14:29 #4
Jamen så lukker jeg tråden.