Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 18:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kantede bogstaver

Hej alle,

Jeg faldt i dag over en utrolig lækker skrifttype, som hedder Scandinavian Black. Den brruges af SAS, bl.a. til reklamer på deres hjemmeside (dem som er skrevet i de forskellige farver, MED STOR SKRIFT ;))

Skiften er downloadet, og det er faktisk også fint, men jeg har to problemer:

1. Skriften er mere "kantet" end originalen - hvad kan man gøre med det. Har hørt der findes en funktion, som skulle udjævne kanterne, men det er i PhotoShop. Bruger W7 og Paint.

2. Selvom det er samme skrifttype som SAS bruger, hvorfor filan bliver den så ikke lige så fed som originalen? Har vedhæftet et billede, hvor du både kan se at den er mere kantet, men også tyndere, til trods for, at jeg har gjort den fed?

Originalen er øverst, min udgave er nederst. Se evt. flere på sas.dk

http://i48.tinypic.com/2cfr5ah.png

Fordi spørgsmålet er meget vigtigt, og svært for mig, udlover jeg alle de points som er muligt (200)! ;)

På forhånd tak
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2012 - 19:54 #1
Jeg kan ikke forestille mig at SAS har deres customlavede skrifttype flydende rundt i cyberspace.
Du kan muligvis finde nogle vellignende kopier rundt omkring.
Nedenstående link omhandler Agfa Monotype/Monotype som har udviklet fonten:
http://www.monotypefonts.com/Contact/Team.asp?show=design&img=7

Såfremt du finder en vellignende kopi af fonten, så kan det ikke afvises at du kan opnå samme resultat. Muligvis med lidt trylleri fra typografi-håndbogen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 19:58 #2
Hej du,

Det er den skrift SAS bruger - fik den tilsendt via. en flink medarbejder - de kan bare ikke hjælpe med mit problem :(

Kan man gøre teksten ekstra fed og udjævne kanterne, som man kan i Photoshop?
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2012 - 20:24 #3
Vurderet ud fra dit billede så kan du have fået fat i fonten, men ikke i den rigtige variant.
Fonten hedder Scandinavian, må vi gå ud fra, men du har sikkert ikke fået varianten Black.
Black vil være tykkere end en Bold/fed.

I Photoshop kan du meget så det skal nok være muligt. Omstændigt ved længere tekststykker, men kan nok lade sig gøre.

Om du efterfølgende har de nødvendige rettigheder til at bruge fonten skal jeg ikke kunne sige. Jeg gætter forsigtigt på at SAS/Monotype har taget enerettigheder på brugen af den font.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 20:27 #4
Det er udelukkende til privat brug, kan man ike selv gøre den Black?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 21:02 #5
Nu har jeg fundet ud af, at de kun er kantede, når jeg bruger dem i Paint. I Word er de fine nok? :S
Avatar billede salbeik Nybegynder
19. juli 2012 - 21:41 #6
Aktiver AntiAliasing
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 21:46 #7
Hvordan det?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 22:00 #9
Kan intet finde til Paint - øv øv..
Avatar billede salbeik Nybegynder
19. juli 2012 - 22:06 #10
Paint - ej ved du hvad :D ... det tror jeg heller ikke findes til Paint - af alle billedredigeringsprogrammer er da det da det mest primitive. Hent et program bare ét niveau over det laveste så finder du nok den indstilling :D
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 22:12 #11
Kan du anbefale nogle? - gratis? ;)
Avatar billede Lasse5068 Nybegynder
19. juli 2012 - 22:46 #12
Jeg ved ikke, om det er noget, du kan bruge, men Paint.NET er et udmærket program, som er på et lidt højere niveau højere end Microsoft Paint, men stadig ikke på høje med Photoshop. Det er dog stadig rimelig enkelt, og du kan også arbejde med lag og tilføje et hav af plugins. Men til teksten, så kan du også skrive tekst i Paint.NET både med antialiasing til og fra - her: http://i.imgur.com/zyzIo.png

Det kan hentes på getpaint.net, og jeg ved ikke, om du kun har fået den ene skrifttype tilsendt eller om du har har fået flere variationer? Hvis ikke, så prøv at gøre skrifttypen fed eller måske gøre brug af effekten Drop Shadow ved at tilføje ekstra kant på eller hvordan du vil have det (http://users.telenet.be/krisvandermotten/Downloads/PaintDotNetEffects.html)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 22:53 #13
Jeg takker. Fandt faktisk Paint.NET, og det gjorde det meget bedre! Jeg takker dig meget! Men ved du om man kan gøre en skrifttype ekstra fed, udover bare at trykke f (el. b på engelsk)?
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2012 - 23:08 #14
Photoshop findes skam også i en online-version, hvis man har lyster i den retning.

Du kan smide en stroke uden på din skrevne tekst. Det er ikke den rigtige Black, men med lidt held kan du opnå en lignende effekt.
Alternativt må du bede din venlige kontakt om den rigtige variant af fonten.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2012 - 23:16 #15
Stroke virkede desværre ikke, men hvis jeg skriver teksten i Word, med de rigtige farver, så laver den bløde kanter, og jeg får et perfekt resultat.

God save SAS-medarbejderen og alle jer som hjalp mig ;)
Avatar billede prodic Mester
19. juli 2012 - 23:50 #16
Stroke-funktionen vil virke i f.eks. Photoshop, hvis tekstværktøjet er sat op til Antialias.
Hvordan det opfører sig i andre programmer(paint f.eks.) skal jeg ikke kloge rundt i.
Adobe's programmer opfører sig generelt korrekt når det kommer til visning af en font og du vil deri opleve samme resultat som i Word - muligvis bedre.