Avatar billede mireigi Novice
26. juli 2012 - 16:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Visning af umulig graf

Hej,

Jeg sidder med en formel for en umulig graf, dvs at Y for ulige X over 0, inklusive 0 kan ikke beregnes.

Eks:
X = -3 || Y = -5,196152423
X = -2 || Y = 2
X = -1 || Y = -1
X = 0  || Y = #NUM
X = 1  || Y = #NUM
X = 2  || Y = -0,5
X = 3  || Y = #NUM

Formlen der er brug, er denne:
=(-B1)/(KVROD(POTENS(-B1;B1))*POTENS(POTENS(B1;-B1);1/-B1))

Jeg vil gerne have grafen vist som punk-streg, altså med hvert punkt vist på grafen, og streger mellem hvert punkt. Der skal dog kun være streger mellem punkterne så længe X < 0.

Altså noget i stil med:
\                     |3
\              /\    |2
  \    -3    /-2\ -1|1    2    3
---\----------/----\--0-----------
    \        /      \/|-1  +
    \      /        |-2
      \    /          |-3
      \  /          |-4
        \/            |-5

Grunden til at ulige positive X værdier ikke kan beregnes, er fordi formlen i så fald vil beregne kvadratroden af et negativt tal, hvilket ikke kan lade sig gøre.

Er der nogen der ved, hvordan man laver en sådan graf i Excel?
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2012 - 17:53 #1
Jeg har lavet noget der minder om din graf. Hvis interesseret, så fortæl mig hvor jeg skal sende filen hen.

Hans
Avatar billede mireigi Novice
26. juli 2012 - 23:38 #2
Har ikke lige noget sted du kan sende den til, men, hvis du selv har et sted at hoste den, må du gerne give et link til den.

Ellers er du velkommen til at beskrive herinde, hvordan du har opnået det :)
Avatar billede Thorp Praktikant
30. juli 2012 - 15:18 #3
Prøv at bruge: http://gratisupload.dk/
Avatar billede Thorp Praktikant
31. juli 2012 - 08:39 #4
Prøv følgende:

Du indtaster dine X og Y værdier manuelt i Excelarket. Udelad Y værdier som ville give fejl i formlen. Indsæt diagram.

Aktiver grafen - højreklik og vælg "Vælg data"

Tryk på knappen "Skjulte og tomme celler" - vælg indstillingen "Mellemrum" - Klik OK.

Højreklik igen og vælg "Formater dataserie" - Sørg for at mærkeindstillinger er sat til "Automatisk".

Din graf bør nu svarer til det som du gerne vil opnå.

Prøv så, at benytte en formel til beregning af dine Y værdier, eks.:

=HVIS.FEJL((-B1)/(KVROD(POTENS(-B1;B1))*POTENS(POTENS(B1;-B1);1/-B1));"")

Og du kan se at kurven på grafen pludselig bliver ubrudt.

Problemet er, at såfremt du f.eks. gør brug af en formel til beregning af Y-værdier, som eks.

=HVIS.FEJL((-B1)/(KVROD(POTENS(-B1;B1))*POTENS(POTENS(B1;-B1);1/-B1));"")

Så evaluerer Excel ikke denne celle som værende tom og diagrammet vil sætte Y værdien til 0. Og resultatet er et diagram med en ubrudt kurve med en række 0 værdier i stedet for mellemrum.

Du kan komme uden om dette, såfremt du er villig til at benytte et mellemstep, hvor du kopier resultatet af dine beregninger over i en ny tabel og herefter kun indsætter værdier. Du bruger så den nye tabel som grundlag for dit diagram. Du kan vælge enten at kopiere tabellen manuelt eller skrive en lille vba kode, der gør det for dig, hver gang Excelarket genberegnes.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2012 - 08:59 #5
Hvis det har nogen interesse lagde jeg i går en fil på

http://gratisupload.dk/

umulig.Graf.xlsx

Hans
Avatar billede Thorp Praktikant
31. juli 2012 - 09:22 #6
Hej Hans,

prøv at indsætte værdier for X = + 4 i din graf. Resultatet bliver at Excel sætter en streg mellem pkt. 2 og 4. Det skal vel ikke være tilfældet.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2012 - 11:18 #7
Min fejl, en meget let at ordne ved at ændre graftypen til"scatter with only markers".
Hans
Avatar billede mireigi Novice
10. august 2012 - 09:03 #8
Beklager det sene svar, har ikke fået opdateringer på mail om nye indlæg :(

@dkhanknu: Problemstillingen er netop, at der skal vises streger mellem gyldige punkter, og kun gyldige punkter. Kan der ikke trækkes en streg, fordi der er ugyldige punkter imellem, skal der kun vises en prik for de gyldige punkter.

@Thorp: Jeg kan ikke lige se den knap (skjulte og tomme). Hvilket bånd ligger den i?

Løsningen skal helst være én graf, og ikke flere der tilsammen giver det ønskede resultat. Det kan være en begrænsning i excel der gør, at man ikke kan, men det er hvad jeg prøver at finde ud af.

Tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede mireigi Novice
09. september 2012 - 20:29 #9
Jeg regner med at lukke her.

Læg et svar, hvis i vil have point for at forsøge.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2012 - 05:59 #10
Er ligeglad med point. Ville hellere have forstået hvad det faktisk er du ønsker, hvilket jeg åbenbart ikke har. Men glem det bare.

Hans
Avatar billede mireigi Novice
10. september 2012 - 10:39 #11
Det jeg ønsker er beskrevet i det oprindelige spørgsmål.

Grafen skal vise alle gyldige* punkter, med streger der forbinder de gyldige punkter, men kun såfremt, at hvert punkt i stregen også er gyldigt.

* = Negative X-værdier giver gyldige punkter. Positive lige X-værdier giver gyldige punkter.