Avatar billede sebster Nybegynder
21. august 2012 - 10:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Htaccess redirect.

Hej Eksperter,

jeg har efterhånden rodet lidt med htaccess, men det driller mig stadig ret meget. Nogen der kan hjælpe.

Hvad betyder betegenelserne L, R, NC, QSA i de firkantede parenteser, og gør de en forskel?

jeg har følgende script som faktisk redirect modsat af hvad jeg gerne vil have.

RewriteRule     ^newsmail/([^/]*)/([^/]*)$ /newsmail/index.php?date=$1 [L,R]

Den redirecter fra /newsmail/2012-08-25 til /newsmail/index.php?date=2012-08-25

Hvordan ændre jeg dette?
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
21. august 2012 - 14:40 #1
RewriteRule ^newsmail/([^/]*)/([^/]*)$ /newsmail/index.php?date=$1 [L,R]

Dit problem her er R, hvilket ikke skal være der. Det er jo ikke meningen at brugeren skal sendes videre, men at serveren forstår hvad den skal lede efter når du indskriver din pæne URL.

Lad os kigge på de enkelte flags og se hvad de betyder:

  • L|Last: Denne gør at hvis dine regulære udtryk for denne regel matcher, skal dette blive den sidste regel som bliver udført. Alle andre regler herefter vil blive ignoreret.

  • R|Redirect: Denne vil gennemtvinge en videresendelse af brugeren til den angivede side, evt. med en HTTP status kode.

  • NC|No Case: Denne vil gøre at der ikke skal tages højde for små eller store bogstaver.

  • QSA|Query String Append: Denne vil tage enhver query string fra den originale forespørgsel og tilføje dem til den nye forespørgsel, sammen med de nye der evt. måtte være.
Så for at besvare dit spørgsmål - ja, de har alle en betydning og de gør en forskel. Du kan læse mere om det her. :)
Avatar billede sebster Nybegynder
21. august 2012 - 14:57 #2
Men hvad ville du så skrive for at den skal redirect modsat? Gerne med forklaring.
Avatar billede sebster Nybegynder
05. september 2012 - 08:14 #3
dd
Avatar billede sebster Nybegynder
05. september 2012 - 08:15 #4
Luk