Avatar billede theboy Nybegynder
26. august 2012 - 22:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Unik liste ud fra 2 kolonner

Hej.
Jeg har 2 sæt a kolonner hvor den ene sæt data kunne indeholde:

Data fra Dato 01-01
Kolonne A  | Kolonne B
1 Navn_a    | Værdi_x
2 Navn_b    | Værdi_y
3 Navn_c    | Værdi_z
4 Navn_e    | Værdi_æ
5 Navn_f    | Værdi_ø

og i et andet ark har jeg også to kolonner med
Data fra Dato 01-02
Kolonne A  | Kolonne B
1 Navn_a    | Værdi_r
2 Navn_b    | Værdi_t
3 Navn_s    | Værdi_y
4 Navn_r    | Værdi_t

Ud fra disse 2 sæt data kunne jeg godt tænke mig at genererer en unik liste:

Kolonne A  |
1 Navn_a    |
2 Navn_b    |
3 Navn_c    |
4 Navn_e    |
5 Navn_f    |
6 Navn_s    |
7 Navn_r    |

Jeg vil gerne lave det automatiske, for i teorien kunne man også blot kopiere begge kollernes data ind i samme kolonne, og så bruge excel funktionen Avaceret filtrering-->vis kun unikke poster.

Men jeg vil gerne lave det som en funktion i Excel.

Jeg tror det kan laves ved hælp af en Matrix funktion

På den måde skulle jeg kunne generer et 3. ark der så kunne så sådan ud:

Kolonne 1  | data for 01-01  | data for 01-02
1 Navn_a    | Værdi_x          | Værdi_r
2 Navn_b    | Værdi_y          | Værdi_t
3 Navn_c    | Værdi_z          |    0
4 Navn_e    | Værdi_æ          |    0
5 Navn_f    | Værdi_ø          |    0
6 Navn_s    |  0              | Værdi_y
7 Navn_r    |  0              | Værdi_t

Men det må være noget med en matrix function, hvor man lavet en index, referer til den mindste værdi og så for hver række tæller man 1 op i denne matrix.

Jeg vil gerne ungå at gøre brug af VB, og dermed holde det i Excel.

Jeg håber i kan hjælpe :)
Avatar billede theboy Nybegynder
27. august 2012 - 08:35 #1
Så har jeg løst den svære del...

Hvis det ene sæt data er i kollonne A2:A10 og det andet i kolonne B2:B10, så kan jeg generer resultatet ved hjælp af:
Værdien i C2=B2,
Værdien i C3= {=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($C$2:$C2;$B$2:$B$10);0));HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($C$2:$C2;$A$2:$A$10);0));"";INDEKS($A$2:$A$10;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($C$2:$C2;$A$2:$A$10);0)));INDEKS($B$2:$B$10;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($C$2:$C2;$B$2:$B$10);0)))}

og så kan jeg trække denne værdi ned gennem kolonnen og Vupti en unik liste baseret på tal i 2 kolonner.

Men kønt er det ikke, så spørgsmålet er om det ikke kan skrives mere simpelt.
Avatar billede finb Ekspert
27. august 2012 - 10:49 #2
Må det være vba ?
finb
Avatar billede theboy Nybegynder
27. august 2012 - 11:01 #3
Nej.
Det må det ikke :)

Jeg kan ændre formlen til
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN(0;TÆL.HVISS($D$2:$D4;$B$2:$B$10;$D$2:$D4;$A$2:$A$10);0));"";INDEKS($B$2:$B$10;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($D$2:$D4;$B$2:$B$10);0)))

så får jeg talt op i begge kolonner, men jeg får ikke returneret det korrekte index.
Så hvis ovenstående skal rette til, så skal have Index funktionen til at se på mere end en kolonne.
Avatar billede theboy Nybegynder
27. januar 2013 - 12:58 #4
Ingen svar.
Jeg lukker tråden.