Avatar billede joergensenmartin Juniormester
28. august 2012 - 09:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Knap til tid-stempel

Kan man lave en knap i excel der indsætter klokkeslet i et bestemt felt??
Hvis jeg nu laver en knap i kolonne A, har en dato i B og ønsker et tid-stempel NU() i kolonne c.
Det skal så være sådan at, hvis der i forvejen står noget i kolonne c så skal den ikke overskrive det, men indsætte tid i kolonne d i stedet for.
Det skal bruges til at stemple ind og ud fra arbejde, så jeg ikke skal skrive tiden men bare trykke på knappen.
Det er vel moget med at afspille en makro, men der er jeg total grøn, og aner ikke hvordan det virker :-/

Formlen kunne vel se nogenlunde sådan ud:

=HVIS(C1<>"";NU();(HVIS(D1<>"";NU();"")))

Den virker naturligvis ikke, da den indsætter tiden i det felt den er skrevet i og ikke i det felt jeg ønsker

Håber det gav mening :-)

PS: en anden tanke; kan man få knappen til at flytte sig så den placerer sig ud for den række i kolonne b der indeholder dags dato eller er jeg nød til at lave en knap på hver række??
Avatar billede natkatten Mester
28. august 2012 - 09:39 #1
Kan hurtigt laves, men du kan også blot trykke på genvejstasten
<CTRL> + <;> (altså trykke på Ctrl-Shift-semikolon)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
28. august 2012 - 12:38 #2
Det kunne selvfølgelig bruges, men jeg ville hellere have knappen. Det virker mere intuitivt, og derfor nemmere at gå til hvis der var andre af mine kolleger der kunne tænke sig at bruge systemet :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
28. august 2012 - 20:06 #3
Måske denne:
Sub tid_stempel()
Dim Svar As Integer

For Each c In Range("B:B").Cells
        If c.Value = Date Then
            If c.Offset(0, 1) = "" Then
            Svar = MsgBox("Vil du stemple ind den: " & Date, vbYesNo, "Tids stempling")
            If Svar = vbYes Then c.Offset(0, 1) = Format(Time, "hh:mm")
        Exit Sub
            End If
            If c.Offset(0, 2) = "" Then
            Svar = MsgBox("Vil du stemple ud den: " & Date, vbYesNo, "Tids stempling")
            If Svar = vbYes Then c.Offset(0, 2) = Format(Time, "hh:mm")
        Exit Sub
            End If
        Exit Sub
        End If
    Next c
End Sub
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
28. august 2012 - 20:53 #4
kan ike få det til at virke, men som jeg siger så er jeg også helt grøn med vba....

det jeg gjorde var at gå ind i vba dobbeltklikke på denne projektmappe kopiere din tekst ind; går til bage til arket; sætter en knap ind og når kassen til at vælge en makro dukker op vælger jeg den jeg lige har lavet...

den arbjder godt nok når jeg trykker på knappen, men der sker ikke noget????
Avatar billede store-morten Ekspert
28. august 2012 - 21:02 #5
Der skal stå datoen i dag i kolonne B.
Den finder denne dato, og hvis cellen til højre er tom kommer der en boks op, som spørger om du vil stemple ind eller ud. Kort fortalt.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. august 2012 - 22:29 #6
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
29. august 2012 - 08:20 #7
Kanon :-) Det ser ud til at virke som jeg gerne vil have det. Det havde taget mig lang tid at finde ud af at lave det, når jeg ikke aner noget om makroer i forvejen :-)

Skriv et svar så jeg kan give point
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
29. august 2012 - 08:25 #8
Hov, lige et spørgsmål. Hvis jeg kopiere ark 1 til to så virker det ikke??? Jeg havede tænkt mig at lave et ark til hver måned og så omdøbe dem til "månedenavn"
Der må være et sted man kan sætte det til at virke på alle ark - uanset hvad de hedder???

Og tak for hjælpen :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. august 2012 - 09:42 #9
Jeg har flyttet makroen til et Modul
Oprettet 12 Ark/Faner
http://gupl.dk/684260/
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
30. august 2012 - 12:14 #10
mange tak for hjælpen :-)

Jeg har lige et ekstra spørgsmål som du måske også kan svarer på.

Hvordan får jeg den til at afrunde tiden. F.eks hvis jeg stempler ind mellem 6.45 og 7.15 så skriver den 7:00 og hvis jeg stempler ind mellem 7.15 og 7.45 så skriver den 7:30 - altså runder af til nærmeste halve time :-)

Ellers tak for hjælpen :-)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
30. august 2012 - 12:19 #11
og så glemte jeg alligevel noget - den knap du har lavet - kan man ikke skifte farve på den???
Avatar billede store-morten Ekspert
30. august 2012 - 14:59 #12
Ændret så der kan vælges at stemple 07:00/15:00 eller aktuelle tid.
Lavet knapper om til AktiveX
Vedlagt instruktion om farve skift at knapper.
http://gupl.dk/684269/