Avatar billede jokris Nybegynder
29. august 2012 - 17:06 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Returnér sidste måned

Jeg har en celle, hvori jeg gerne vil have Excel til at returnere sidste måneds navn.

Dvs., hvis datoen i dag er 29-08, vil jeg gerne have Excel til at skrive "July". Altså helst på engelsk og uden årstalsangivelse. Hvis datoen er 01-09, skal Excel returnere "August".

Er det muligt?

På forhånd tak for enhver hjælp!

Johan
Avatar billede supertekst Ekspert
29. august 2012 - 17:11 #1
Med VBA eller formel?
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2012 - 17:28 #2
Hmm, på dansk kan dette virke:
=DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(IDAG())-1;DAG(IDAG()))

Brugerdefineret mmm

Men som sagt, så skriver den altså juli og ikke july
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2012 - 17:38 #3
Eller

=CHOOSE(MONTH(A1)-1;"January";"February";"March";"April";"May";"June";"July";"August";"September";"Oktober";"November";"December")

eller

=INDEX({"January";"February";"March";"April";"May";"June";"July";"August";"September";"Oktober";"November";"December"};MONTH(A1)-1)

hvor A1 indeholder din dato.
CHOOSE, MONTH og INDEX hedder på dansk VÆLG, MMÅNED og INDEKS.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2012 - 17:51 #4
Det bliver så, uden hjælpecelle:
=VÆLG(MÅNED(IDAG())-1;"January";"February";"March";"April";"May";"June";"July";"August";"September";"Oktober";"November";"December")
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2012 - 17:59 #5
Du kan også bruge vejmands formel og så i stedet for det format han foreslår da bruge:

[$-809]mmmm
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2012 - 18:00 #6
Altså vejmands formel i #2.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2012 - 05:32 #7
Der var gledet noget ud i de formler jeg nævnte i #3. CHOOSE formlen mangler "December" til sidst og INDEX formlen mangler også "December" plus at der skulle stå MONTH foran (A1).

Af en eller anden mig ukendt grund kan jeg ikke få disse ting med når jeg her på siden trykker på "preview" selvom det faktisk står rigtigt i indtastningsvinduet.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2012 - 07:14 #8
Da der har været så meget rod omkring mine posteringer har jeg lige uploadet en fil med forskellige formler.

http://gupl.dk/684259/

Hans
Avatar billede jokris Nybegynder
30. august 2012 - 13:05 #9
Hold da op! Der var masser af gode forslag som alle virker. Jeg har valgt at anvende Vejmands svar, da det er super at slippe for hjælpecellen. Ganske genialt, folkens - jeg takker mange gange! Smid et svar, så giver jeg point :)

/Johan
Avatar billede vejmand Juniormester
30. august 2012 - 13:46 #10
Velbekomme, vent med at give point til også dkhanknu har sendt et svar. Vi hjalp jo hinanden.  :-)
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
30. august 2012 - 21:42 #11
Kun [$-809]mmmm  forslaget virker med datoer i januar.

Men det kan let ændres ved ikke at trække en fra måneden og derefter bytte rundt på månedsnavnene i Vælg formlen: =VÆLG(MÅNED(IDAG());"December"; "January"; "February"; "March"; "April"; "May"; "June"; "July"; "August"; "September"; "October"; "November")
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2012 - 19:30 #12
Niels_Bjarne - du har ret for såvidt angår VÆLG-formlen, men ikke hvad angår de to andre, herunder INDEKS-formlen,

=INDEKS(matrix;0) og INDEKS(matrix, 1) returnerer begge det første element i matrix.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2012 - 06:13 #13
Niels_Bjarne - glem venligst #12.