Avatar billede cronck Nybegynder
04. september 2012 - 15:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nodejs - Inheritance

Hej,

Jeg har bokset en del med nedestående i dag.
Mit problem er at når socket.on('disconnect') kaldes, kender den ikke this.ssh .

Kan ikke helt gennemskue hvordan jeg får den til at referere til variablen/funktionen i dens parent.
Håber der er nogen som kan hjælpe med dette. :)

var child_process = require('child_process');

function Client(socket) {
    this.ssh = new SSH(socket);

    socket.on('disconnect', function(){
      this.ssh.kill();
    });
}

function SSH(socket){
  var queue = [],
      process = null,
      connected = false,
      busy = false,
      buffer = '';

  this.kill = function(){
    if (process !== null){
      console.log('Killing process '+ process.pid);
      process.kill(process.pid, 'SIGINT');
      process = null;
      connected = false;
    }
  };

var io = require('socket.io').listen(8080);

io.sockets.on('connection', function (socket) {
  var client = new Client(socket);
});
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2012 - 16:32 #1
<ole>

Der er tale om to forskellige funktioner, hvor this er scoped forskelligt. Løsningen er at oprette en variabel med en reference til instansen

function Client(socket) {
    var me = this;
    this.ssh = new SSH(socket);

    socket.on('disconnect', function(){
      me.ssh.kill();
    });
}

- men det er ikke altid en heldig løsning, da det kan medføre en cirkulær reference, som vanskeligt opløses ved garbage collection. Om det er tilfældet i dette tilfælde, kan jeg dog ikke vide noget om  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2012 - 16:41 #2
node.js bruger V8 engine som bruger mark and sweep GC ikke ref count GC, saa circular references er ikke et problem for GC
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2012 - 16:53 #3
Tak Arne - og således belært skulle der ikke være noget i vejen med den konstruktion.

I browsermiljøer - og ikke mindst IE - kan det somme tider være problematisk (selvom IE har fået mange af de værste ting rettet over de senere versioner). Men hvis node.js køre i et miljø, hvor der bliver støvsuget med mark and sweep, burde der ikke være problemer  =)
Avatar billede cronck Nybegynder
14. september 2012 - 11:15 #4
Hej Ole,

Beklager jeg har glemt at skrive, før nu.
Det virker. Jeg havde vidst ikke helt tænkt mig om. Tak for hjælpen. :)

Sender du et svar?
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2012 - 13:30 #5
Ellers tak, jeg samler ikke point. Arne bidrog med en meget vigtig information, så du kan prøve at spørge ham  =)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2012 - 17:14 #6
Hvis Mozilla er en trovaerdig kilde skulle browser JavaScript engines ogsaa bruge mark and sweep idag.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/JavaScript/Memory_Management

"Internet Explorer 6, 7 are known to have a reference-counting garbage collector for DOM objects."

"As of 2012, all modern browsers ship a mark-and-sweep garbage-collector."
Avatar billede cronck Nybegynder
26. september 2012 - 13:41 #7
Ok, interessant.
Denne del af koden var dog udelukkende på server-siden. :)

Arne hvis du vil have point, så læg gerne et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2012 - 14:38 #8
ok

selvom jeg jo kun har bidraget med baggrunds information ikke med en loesning