Avatar billede kak Nybegynder
07. september 2012 - 10:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Generelt spørgsmål til Umbraco

Jeg er begyndt at kigge på Umbraco CMS, og har det også til at køre og de basasle ting på plads.

Men jeg undrer mig lidt over, at jeg generelt ikke kan finde f.eks. et nyhedsmodul eller lignende (det kan dog godt være, at jeg søger de forkerte steder).

I mange andre CMS systemer jeg har set, kan man oprette nyheder et separat sted, men det virker til, at man i Umbraco skal oprette dem som sider.

Jeg ved godt, at det også sagtens kan lade sig gøre, men af hensyn til brugervenligheden for at slutbruger, tænker jeg, at det er bedre at have tingene lidt adskilt, så man ved, hvad man er i gang med.
Det er der nok forskellige meninger om, men mit spørgsmål er, om det bare ER sådan det foregår i Umbraco, eller om der findes moduler til nyheder (og andre lignende ting)?
Avatar billede softspot Forsker
07. september 2012 - 11:15 #1
Jeg har ikke selv prøvet dette endnu, men jeg har set man kan lave sine egne Dashboards. Dermed har du også mulighed for at lave et eller et sæt skærmbilleder der er specialiserede ifht. den opgave du gerne vil have løst. Tag evt. et kig på http://our.umbraco.org/wiki/reference/files-and-folders/dashboardconfig
Avatar billede kak Nybegynder
12. september 2012 - 20:10 #2
Tak for svaret, det vil jeg prøve at arbejde videre med! Vil du lige oprette et svar, så du kan få point!
Avatar billede softspot Forsker
13. september 2012 - 10:26 #3
Velbekomme :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2012 - 08:54 #4
Svaret er forkert, det tager ca 1-3 timer for en umbraco udvikler at præsentere nyheder (html) som en kunde ønsker det. der er ingen nyhedsmodul, man skræddersyer det efter brugeren behov, gennem nedarvet dokumenttyper og præstentation gennem masterpages/mvc vedhæftet xslt, .net controllers eller razor.

/J
Avatar billede kak Nybegynder
26. september 2012 - 09:09 #5
Tak for din kommentar!

Det er ikke så meget præsentationen jeg tænker på, men mere en adskillese i administrationen, for at minimere risikoen for, at en novice bruger placerer en nyhed som en almindelig side.

Men det er måske også det du mener med nedarvet dokumenttyper?
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2012 - 09:27 #6
Du styrer selv hvilke dokumenttyper der kan oprettes under hinanden gennem dokument designeren, personligt holder jeg nyheder langt væk fra "almindelige sider", dvs jeg giver muligheden for at importere nyheder på en "almindelig side" gennem et nyhedsmodul -> en macro, med settings som, "from date", "to date", "from folder", "archive after", "sort" osv osv.

Altså mit design vil indeholde et content træ med sider, hvor der kan tilknyttes et nyhedsmodul, ikke en speciel side for nyhedsmoduler, det er lidt old school.

Herud over en folder for hver modul var det nyheder

- Jan
-- nyhed 1
-- nyhed 2
- Feb

osv.

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2012 - 09:32 #7
Avatar billede kak Nybegynder
26. september 2012 - 09:43 #8
Tak for det. Det er et stykke hen ad vejen det, jeg selv mente var muligt, men nu kan jeg bedre se, hvordan man kan gøre adskillensen mellem sider og nyheder mere synlig.