Avatar billede jogii Nybegynder
08. september 2012 - 18:35 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Er der ulæmper forbundet med at have både trådløs og trådet tilkobling til samme netværk?

Jeg har en bærbar, som jeg bruger både på arbejde og hjemme.
På min arbejdsplads har jeg en dockingstation, med kabel i. Desuden forefindes trådløs router til møder etc. Begge tildeler seperate ip-numre.

Windows IP Configuration
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : firma.dk

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . : firma.dk
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.1.2.16(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 10.1.2.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.2.1
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.1.70.80
  Primary WINS Server . . . . . . . : 10.1.70.80
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Local Area Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . : firma.dk
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.1.80.243(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.192.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 10.1.65.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.70.80
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.1.70.80
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Derhjemme har jeg kun trådløs forbindelse.

Jeg oplever ingen problemer på arbejdet, men vores support-afdeling har bedt os om kun at være på via en ad gangen, da det ellers giver problemer på lokalnettet.

Kan det passe?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2012 - 18:39 #1
det er jo næppe dumme folk i den afdeling - og hvis du modtager en pakke via lan, og den næste via wifi, så kan man forestille sig, at netkort (begge) melder tilbage, at de mangler en pakke, som så skal gensendes. Det giver et ekstra belastning på begge netværk og alt andet lige, så kører det kablede langt hurtigere (og endnu hurtigere hvis alle disse 'fejlpakker' ikke tog plads på nettet).
Avatar billede nyhuus Nybegynder
08. september 2012 - 19:06 #2
Jeg trivler på at det er pakke problemer, de brokker sig over.

Hvis du køre Vista eller Win7, måske os XP så kan de godt finde ud af at kun benytte en forbindelse af gangen (den som bliver registeret som den hurtigste) så det vil typisk være den kable forbundet.

På mit gamle arbejde oplevede vi dog at vores DHCP scopes blev "fyldt" dvs alle adresserne blev givet ud, og der ved kunne nye ikke komme på.
Dette skyldtes at de bærbare pcer optog to ip adresser.

Dog kan jeg ikke se at det skulle være noget problem for dig, da det er to helt forskellige subnets hvor hhv det trådløse og det kablet net ligger på.

Men de kan jo have andre gode grunde til det.
- Det bedste er nok at sprøge dem hvorfor, at de helst ser at i kun er på et af gangen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. september 2012 - 21:30 #3
som jeg kan se det skulle den eneste grund til at i kun skal benytte et netværk, og helst det kablede er at der på det tråløse kun kan være 254 enheder på, og disse kan hurtigt blive fyldt ud af håndholdte enheder.

ellers kan jeg heller ikke se andre opgaver med dette, har selv muligheden for at benytte både kabel og trådløst på skole, og har heller ingen problemer emd at være på begge på engang
Avatar billede jogii Nybegynder
09. september 2012 - 10:11 #4
Det med 254 enheder, går det ud på at routerens DHCP ikke kan håndtere mere ? Eller noget andet?
Routeren er en Cisco WRVS4400N, som har DHCP Relay Agent indbygget, så det burde være muligt at sørge for, at det ikke er DHCP som er begrænsningen. Nyhuus og Sadolin, smid et svar, så I får jeres point :)
Avatar billede nyhuus Nybegynder
09. september 2012 - 11:15 #5
Nej, det er ikke forbi den ikke kan håndtere mere. Men den måde netværk et opbygget på. Man kan se det ud fra subnet adressen som er  "255.255.255.0" uden at gå ind i en længere teknisk forklaring, betyder dette at i en 10.1.2.0 adresse, som du har her, kun kan være 254 enheder, da 0 et netværks IDet, og 255 er bordcast adressen.

Hvis du vil lære mere på dette område, kan du prøve at lave en googling på "Subnetting" det er noget man bruger til at dele netværket op i forskellige segmenter, blandt af sikkerheds hensyn, samt performance.
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. september 2012 - 11:34 #6
svar 2

og prøv at google subnetting når man har lært det er det nemt og kan evt. forklare lidt af det der er beskrevet i denne tråd
Avatar billede jogii Nybegynder
09. september 2012 - 12:01 #7
Nyhuus, det har du selvfølgelig ret i. Det havde jeg overset.

Hvad betyder det så, at vores LAN har 255.255.192.0 som subnet mask?

10.1.2.16 med subnetmask 255.255.255.0 svarer ligger i/svarer til 10.1.2.0/24
Altså anses alle adresser fra 10.1.2.1 til 10.1.2.254 som lokale.

mens
10.1.80.243 med subnetmask 255.255.192.0 svarer til noget med 10.1.64.0/18
og adresserne fra 10.1.64.1 til 10.1.127.254 anses for værende lokale, er det rigtigt forstået?

Hvad ville der være sket, hvis WiFi adressen havde ligget indenfor LAN's adresserange? Jeg går ud fra at metrics i konfigurationen overruler, eller hvad ?

Hvis metrics nu angiver, at LAN skal foretrækkes, og man f.eks. "pinger" wifi-boksen, så bør LAN-forbindelsen bruges til dette ping. ikke ?
Avatar billede jogii Nybegynder
09. september 2012 - 12:03 #8
Så skulle det være nødvendig, kunne man bare lave en subnet mask der hed 255.255.254.0 for at fordoble de lokale adresser. Eller 255.255.252.0 for at firedoble, selvfølgelig samtidig med at man forøger IPnr puljen i DHCP.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
09. september 2012 - 12:13 #9
Problamatikken i et stort subnet, er at der nemt kan opstå broadcast storm, samt der bliver meget trafik på netværket, det nedsætter performace af netværketet.
Her til er der også sikkerheds mæssige årsager til hvorfor man ofte dele netværket op i mindre segmenter.

Men de har sikkert haft en grund til at lave det, som de har.
Avatar billede jogii Nybegynder
09. september 2012 - 12:22 #10
Det har de 'sikkert'. Men det vedkommer jo ikke rigtigt denne her tråd, eller hvad?
Avatar billede nyhuus Nybegynder
09. september 2012 - 12:27 #11
Nej ;)