Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
18. september 2012 - 21:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Håbløst internet (men kun på min maskine)

Jeg er ved at gå fuldstændig amok over det internet, jeg har. Jeg er lige flyttet i ny lejlighed, hvor vi også har fået installeret nyt Stofa trådløst internet. Problemet er bare, at jeg (som den eneste (bor sammen med en anden lejer samt udlejer selv)) oplever massive problemer med stabiliteten på internettet.

Min computer er en Asus K53SV og jeg bruger Windows 7.

Når jeg kobler mig på Stofa wifi, så har jeg store problemer med ustabilitet, og internettet er meget "klumpet". Nogle gange (næsten altid) går det så langsomt, at internettet nærmest opgiver at hente data og hjemmesiden forbliver i den tilstand, den nu engang er kommet til. Fx. på dr.dk kan den finde på at opgive, og så har man nogle hvide firkanter, hvor der skulle have været billeder, og nogle af dem er halvt loadede. Andre gange giver den helt op og ender med at skrive at hjemmesiden fik timeout. Internettet er altså ikke bare langsomt, men har så hyppige udfald, at den ikke engang bare henter hjemmesiden til sidst, men i stedet helt opgiver.

Vi har lige opgraderet til en (på papiret) 112 Mbit forbindelse.
Jeg har prøvet at måle hastigheden, og nogle gange rammer jeg op til 40 mbit på wifi, men lige så ofte får jeg noget så vanvittigt som kun 0,02 mbit i download - og uploadtesten opgiver den tit helt.

Som sagt så har hverken min udlejer eller den anden der bor her oplevet problemer i samme grad, udover at internettet er lidt langsomt. Ham den anden, der bor her, har endda næsten samme computer som mig, og de har utvivlsomt samme netværkskort. Men selv på mit værelse oplever han ikke ustabilitet med internettet.

Jeg har forsøgt mig med et kabel direkte til routeren for at teste om det hjalp på stabiliteten, og det gjorde det, men langt fra nævneværdigt. Stadig klumpet og langsomt.
Jeg har forsøgt mig med at opdatere samtlige drivere på min computer, jeg har tjekket om ikke min computer godt nok automatisk hentede IP-adresse og DNS-adressen. Endelig har jeg genindstillet min computer til fabriksindstillinger og scannet for spyware og virus. På routeren har jeg både haft den slukket i noget tid, og lavet et "hard reset". Intet hjælper.
Vi har også forsøgt at skifte kanal på routeren for at udelukke evt. interferens.

Min computer er en helt ny Asus K53sv fra januar 2012. Jeg har aldrig før oplevet nogen som helst problemer med andre trådløse netværk. Jeg har også boet i Kina i 6 måneder, hvor de trådløse forbindelser nogen gange, selv sagt, er lidt .... alternative .... og her fejlede min Asus heller ikke. For første gang oplever jeg problemer på denne forbindelse.

Dog skal det siges, at min HTC telefon heller ikke er begejstret for internettet, og den har også klumpet forbindelse. Min Playstation 3 har relativt stabil forbindelse, men kan kun måle maksimalt 15 mbit ved en test (hvor den - vel og mærke - har været eneste internetbruger).

Jeg har kontaktet Stofa, som siger at de ikke registrer nogle problemer med deres forbindelse. Men noget tyder self. også på, at det er min computer. Men jeg fatter det ikke når Kasper, den anden lejer, har næsten samme computer som mig.

I øvrigt sikrer udlejer forbindelsen med MAC-adresse beskyttelse, kan det have noget at sige?

Har I nogle gode råd? Jeg synes, jeg har prøvet alt og intet hjælper. Er meget meget frustreret, og en løsning vil blive modtaget med kyshånd!
Avatar billede goehler Nybegynder
18. september 2012 - 22:27 #1
Det lyder meget mystisk. Hvis ikke du allerede har gjort det, så prøv at disable IPv6.

Når du søger efter fejlen, er det selvfølgelig vigtigt at du får indskrænket søgningen. Det er ret relevant at vide om fejlen ligger hos router, netkort eller i noget software.

Jeg antager at det er en bærbar, og at det derfor ikke er muligt* at teste netkortet i en anden pc? Korrekt?

Hvis du kan få fat i en USB WiFi-adapter, og problemet stadig består, så ligger problemet i noget software. Enten har du spyware, eller noget software der ved en "fejl" sluger din forbindelse.

Løser WiFi-adapteren dit problem, så er dit netkort formentlig fejlbehæftet. Hvis ikke du kan finde fejlen, så kan du evt. få kortet skiftet, eller beholde WiFi-adapteren.

Held og lykke.

*nemt
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
18. september 2012 - 22:59 #2
Hej, tak for svar.

Hvordan disabler man IPv6 ? Er langt fra ekspert på området.

Det er en laptop, og derfor kan netværkskortet ikke testes i anden pc.

Er en USB Wifi-adapter en signalforstærker?

Er der en god spyware scanner der kan anbefales. Kan ikke huske, hvad den jeg brugte hed. Skulle måske ta' og prøve igen.
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
19. september 2012 - 17:23 #3
Jeg har lige prøvet at starte op i fejlsikret tilstand med internetforbindelse. Men også her er det helt håbløst. Har igen scannet for spyware, og den fandt en lille smule, men efter at have slettet det, er der stadig ingen forskel at mærke.

Noget der dog undrer mig er, at hvorfor kan jeg koble på (alle) andre trådløse netværk, hvis det er min computer der er noget galt med i forhold til denne Stofa forbindelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2012 - 19:24 #4
Spyware scanner kunne være SuperAtispyware.
Og mlaware scanner vil jeg anbefale Malwarebytes.

Med hensyn til ipv6 så skal du i indstillingerne for netkortet for at disable.
Jeg sidder ved en lan forbindelse her og der går jeg ind i egenskaber-generelt. Her hos mig havde jeg både ipv6 og ipv4, men jeg har fjernet ipv6 er på min xp.
Har du forsøgt at deaktivere din firewall midlertidigt?
Avatar billede Madshovgaard Nybegynder
19. september 2012 - 21:12 #5
Der var åbenbart en endnu nyere driver til netværkskortet, og nu er problemet langt om længe fixet.