Avatar billede aliaz Nybegynder
20. september 2012 - 19:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sidehoved

Hej eksperter

I et memoir-setup har jeg haft 2 små skønhedsmæssige problemer med sidehovedet. Med \leftmark skriver den korrekt "Bibliography" og "Table of contents", men det er i Caps. Derudover skriver den fortsat "Bibliography" ind i sidehovedet på den næste sider, som er en hjemmelavet nomenklaturliste i et standard \chapter (sidebemærkning: Jeg kender godt til Nomenclature-pakken).

Jeg kan fikse det ved at lave en separat, manuel pagestyle bare til disse 3 ting og anvende \clearforchapter, men der må være en smartere måde?

Skønhedsfejlene er illustreret her: http://jesper.noergaard.eu/Sidehoved.pdf

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 21:24 #1
Nomenklaturen skriver sikkert en overskrift med \chapter* men den skirver ikke noget til headeren.

Brug

\chapter*{...}
\markboth{...}{...}
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 21:25 #2
Og hvis resten af dine headere ikke er i caps, har du en underlig opsætning som du gerne må poste et minimalt eksempel af. Du gør sikkert noget forkert et sted.
Avatar billede aliaz Nybegynder
22. september 2012 - 12:08 #3
Sniplet kommer her:

\documentclass[a4paper,twoside]{memoir}

\usepackage[danish]{babel}
\usepackage{lipsum}

% Sidehoved/sidefod

\makepagestyle{jaer}
\makepsmarks{jaer}{
\def\chaptermark##1{\markboth{\thechapter.\ ##1}{}}
\def\sectionmark##1{\markright{\thesection. ##1}}}

\makeevenhead{jaer}{\leftmark}{}{}
\makeoddhead{jaer}{}{}{\leftmark}
\makeevenfoot{jaer}{\thepage}{}{}
\makeoddfoot{jaer}{}{}{\thepage}
\makeheadrule{jaer}{\textwidth}{0.5pt}
\makefootrule{jaer}{\textwidth}{0.5pt}{1mm}

\pagestyle{jaer}

\begin{document}

\chapter{Indledning}

\lipsum[2]

\newpage
\lipsum[2]

\newpage
\lipsum[2]

\end{document}
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2012 - 12:42 #4
Læs lige denne her

http://tug.org/pracjourn/2008-2/madsen/

så tror jeg du indser hvad der er galt
Avatar billede aliaz Nybegynder
22. september 2012 - 15:17 #5
Galt? Jeg ønsker, at det ikke skal være i Caps, hvilket det også er. Det samme viser dit eksempel i afsnit 2.5.

Forskellen er en anden stump kode, samt at jeg har 2x \leftmark i stedet for \leftmark + \rightmark.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2012 - 16:34 #6
Nej du har ikke læst hvordan pagestyles virker i memoir. Ting så som toc og bibliografi har sine egne plainmarks der som standard pagestyle i memoir er i uppercase. Hvis du kigger på side 11 i artiklen, støder du på \nouppercaseheads, som netop slår den automatiske uppercase fra (man skal huske at køre pagestylen igen bagefter).

Jeg ville nok lave dine psmarks med

\makepsmarks{jear}{
  \createmark{chapter}{left}{shownumber}{}{.\ }
  \createmark{section}{right}{shownumber}{}{.\ }
}
\nouppercaseheads
\pagestyle{jear}
Avatar billede aliaz Nybegynder
22. september 2012 - 18:04 #7
Beklager Daleif! Frustrationen gjorde mig helt blind overfor 'teorien' side 11 og selv i det eksempel jeg fremhæver, fanger jeg ikke \nouppercaseheads :( Det er dårlig stil og spild af din tid, når jeg selv kan læse op på det. I den forbindelse hatten af for din tilgang til pædagogikken! Det jeg ledte efter var bottomline \nouppercaseheads, men i stedet for at poste det direkte, henviser du til litteraturen. Først når den 'frustrerede studerende' atter vender tilbage, giver du det eksempel, der er lige til at kopiere ind.

Jeg har efterfølgende 2 spørgsmål: Hvad gjorde, at jeg førhen havde lowercase i mainmatter? Blot nogen gammelt kode, der ikke længere anvendes i memoir?

Og endelig, hvad gør følgende kode:

  \createplainmark{toc}{both}{\contentsname}
  \createplainmark{lof}{both}{\listfigurename}
  \createplainmark{lot}{both}{\listtablename}
  \createplainmark{bib}{both}{\bibname}
  \createplainmark{index}{both}{\indexname}
  \createplainmark{glossary}{both}{\glossaryname}

Jeg tror jeg forstår hvad de BURDE gøre, men selv uden disse defineret/udkommenteret, skriver den stadig det jeg har defineret i fx \renewcommand\contentsname i ToC sidehoved.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2012 - 21:58 #8
Standard definitionen af f.eks. \chaptermark inkluderer test af f.eks. secnumdepth, hvilket din løsning ikke gør, dette giver problemer i f.eks. frontmatter

\createplain{toc}{both}{\contentsname} er kort for

\def{\tocmark}{\markboth{\memUChead{\contentsname}}{\memUChead{\contentsname}}}

Den normale definition for \sectionmark er noget i retningen af

\def\sectionmark#1{%
        \markright{\memUChead{%
          \ifnum \c@secnumdepth > \z@
            \thesection. \ %
          \fi
          #1}}}}

ikke noget alm brugere forstår. Derfor foreslog jeg de to makroer \createmark og \createplain mark, da langt de fleste anvender marks inden for den kategori som de dækker over.
Avatar billede aliaz Nybegynder
22. september 2012 - 23:26 #9
Det blev jeg ikke meget klogere af :)

Men tak for hjælpen og smid et svar for point!
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2012 - 13:00 #10
Det er jo netop derfor makroen blev skrevet.

Jeg synes dog at memoir har en dårlig default for chapter mark i den almindelige headings, den skriver kun til den venstre header. Jeg ville nok have den til at skrive til begge. Så er man bedre dækket ind skulle der gå lang tid i et kapitel før den først \section kom