Avatar billede des_84 Nybegynder
26. september 2012 - 14:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tilbagekald medd. i outlook. Lykkedes kun hos nogle modtagere.

Hej

Jeg er klar over dette er et udbredt spørgsmål, men jeg tror jeg skal have en dybere forståelse for at forstå lige netop dette problem.

Server:Exchange 2003
Klienter: Outlook 2003-2010

En person sender en mail ud omkring 22.00 om aftenen og tilbagekalder den umiddelbart et kvarter efter.
Næste morgen ønskes der en redegørelse for hvorfor denne tilbagekaldelse fejler hos de fleste, men går igennem hos nogle.

Jeg har forsøgt at finde en rød tråd i problemet, men det er umiddelbart ikke lykkedes.
Outlook programmet har ingen fejl eller forkerte flueben hos de testede brugere (8 forskellige).
Alligevel er der forskel på om tilbagekaldelsen lykkedes eller ej.

Et par interviews viste dette:

#1
Skimtede mails på telefonen i morges inden han mødte på arbejde. Her kan mailen være blevet "læst". Dvs. markeret som læst.

#2
Har læst den oprindelige meddelelse før tilbagekald er blevet aktiveret.

#3
Har ikke læst mails hjemmefra. Har to mails i indbakken. Den gamle, og den nye som skulle erstatte den gamle. Han siger dog at han ikke havde fået en mail omkring tilbagekaldelse.

Kan det have noget at gøre med telefoner med mail på?
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare/bevise dette overfør personen der tydeligvis ikke accepterer et svar der bare hedder:

"Du kan kun tilbagekalde mails så længe de ikke er læst.
Jeg gætter på at den er blevet læst af én eller flere i dette tilfælde, inden du kalder tilbage."

Alle mails er kvitteret for imellem 6.19 og 8:11.

Jeg håber på lidt assistance med denne.
Avatar billede NCG Novice
26. september 2012 - 15:37 #1
http://office.microsoft.com/en-us/outlook-help/how-message-recall-works-HA001091760.aspx

Bid specielt mærke i følgende:
"The recipient of the mail you want to recall must also be using an Exchange server e-mail account."
det har jeg en del brugere som ikke forstår...
Avatar billede des_84 Nybegynder
27. september 2012 - 08:15 #2
Det er jeg nu godt klar over.
Alle de nævnte brugere kører på exchange serveren.

Det burde jeg måske have skrevet mere tydeligt.
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. september 2012 - 18:25 #3
Et par bud på problemsporing:
1.
Prøv om du kan indsnævre problemet ved at sende fra ens klienterversioner til modtagere med tilsvarende versioner, altså fra 2003 til 2003 o.s.v.
Hvis problemet fortsat består, så ligger årsagen til problemet et andet sted.
2.
Undersøg hvordan push/synkronisering til telefonerne fungerer. Markeres mailen som læst på serveren, når det benyttede program pusher/synkroniserer?
3.
Har alle modtagere adgang til at læse mails via telefonen?
/ptj_11
Avatar billede bernhardtjessen Nybegynder
07. oktober 2012 - 18:51 #4
Af hjælpen fremgår

"Du kan kun tilbagekalde eller erstatte en meddelelse, hvis modtageren er logget på og bruger Microsoft Outlook og ikke har læst meddelelsen eller fjernet den fra sin Indbakke."

Samtidig fremgår det af hjælp, at tilbagekaldelse ikke virker med IMAP

Nogle Outlook har en læserude - og kan være indstillet til at mailen er læst, når den er markeret Det betyder, at en del falder for de to kriterier.
Samtidig er det afgørende, hvordan registreringsindstilingerne hos modtagerne er. Det kan du læse i dette link

http://office.microsoft.com/da-dk/outlook-help/tilbagekalde-eller-erstatte-en-meddelelse-nar-den-er-sendt-HA001230419.aspx
Avatar billede des_84 Nybegynder
09. oktober 2012 - 17:27 #5
Jeg ved det er et stykke tid siden men der er mange andre jern i ilden.

"Prøv om du kan indsnævre problemet ved at sende fra ens klienterversioner til modtagere med tilsvarende versioner, altså fra 2003 til 2003 o.s.v."

Er en tæmmelig omfattende undersøgelse.
Jeg kan sige at mailen er sendt fra en outlook 2007.
Modtagerne har outlook fra XP-2010 (ved godt jeg har skrevet fra 2003-2010 i emne). Dog fejler den alligevel random.
Mit bud er at jeg skal have kigget mere på hvordan vores mobiler er sat op til at håndtere mails. Også her er der forskellige modeller og mærker som ikke viser noget mønster i tilbagekaldelsen.

bernhardtjessen:

Jeg er klar over de ting du skriver. Som nævnt, har jeg læst omkring emnet og det er ikke nogle af de emner jeg har problemer med her.
Avatar billede des_84 Nybegynder
02. november 2012 - 11:06 #6
konklusionen er som følger:

Hvis mailen ER blevet sendt ud til telefonen, bliver den flagget og tilbagekaldelsen vil derfor fejle når brugeren åbner sin outlook næste morgen på arbejdet.

Det er nok at mailen er pushed ud til telefonen og man behøver ikke have læst den.