Avatar billede kox Nybegynder
01. oktober 2012 - 21:52 Der er 4 kommentarer

Router til nabonetværk

Hej,
Jeg overvejer sammen med 5 naboer at dele en netforbindelse. Jeg skal have en router stående og der skal trækkes kabel til naboerne, som så kan tilslutte deres eget wifi eller hvad de vil.

Da det er mig der i givet fald skal stå som ejer af forbindelsen vil jeg gerne kunne overvåge trafikken. Ikke sådan forstået at jeg ønsker at vide hvad den enkelte bruger besøger - på ingen måde!
Men jeg gider ikke høre noget for at andre henter ulovlige filer, Piratebay eller børneporno for at tage det ekstreme.
Ligeledes kan det være rart at kunne se noget statistik over om enkelte brugere har urimeligt tung trafik, sådan i solidaritetens lys.

Findes der noget udstyr der er til at betale for en privat og samtidigt er nogenlunde til at administrere?
Avatar billede store-morten Ekspert
01. oktober 2012 - 22:18 #1
Prøv at kontakte din internet udbyder for udstyr.
Avatar billede swiatecki Novice
01. oktober 2012 - 23:45 #2
For god ordens skyld, så tjek lige om det ikke strider med din udbyders betingelser.

Men det nemmeste er nok at få fat i en PC af en art, smid et ekstra netkort i og installer http://www.pfsense.org/ på den.
Avatar billede swiatecki Novice
01. oktober 2012 - 23:45 #3
For god ordens skyld, så tjek lige om det ikke strider med din udbyders betingelser.

Men det nemmeste er nok at få fat i en PC af en art, smid et ekstra netkort i og installer http://www.pfsense.org/ på den.
Avatar billede m_soender Nybegynder
02. oktober 2012 - 19:22 #4
Som de andre skriver er det ikke sikkert at din internet udbyder er helt så glad for jeres ide om at dele internet linjen. Hvis du aligevel vælger at gøre det så kan du som de andre også foreslår sætte en PC op til formålet. Jeg vil dog sætte nogle flere netkort i maskinen så hver enkelt nabo har sin egen ethernet port.

Hvis hver bruger har sin egen ethernet port i din "router" vil du nemmere kunne monitorere trafikken. Du vil også kunne klare det med 2 netkort og så en managed switch hvor du laver et vlan per nabo og tildeler dem et IP adresse område. På den måde vil du også kunne monitorere dine naboer.

Du bør nok også gøre det klart for dine naboer at du agter at "logge" trafikken blot så der ikke opstår nogle konflikter en gang.