Avatar billede a/s Nybegynder
17. oktober 2012 - 08:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken billedkvalitet?

Jeg skal lave et website med mange billeder/illustrationer.

Nogle billeder tager jeg selv, men hvilken kvalitet (pixel, dpi eller hvad det nu hedder) skal billeder tages i?

Når jeg scanner billeder ind, hvilke kvalitet skal der her bruges?

Hvilken filtype skal jeg bruge - .jpeg eller hvad?
Avatar billede mortenpal Nybegynder
17. oktober 2012 - 10:19 #1
Er ikke ekspert på området, men har selv benyttet følgende:

72dpi til dine egne billeder til hjemmeside - husk at større billeder giver mere load tid!
(dog tror jeg det er meget personligt)

Vedr. scannet billeder - så scan dem i så høj kvalitet som muligt, så gør havd du vil med dem i photoshop, og så benyt photoshop til at  conveter dem til 72dpi.

Håber det hjalp
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
17. oktober 2012 - 11:23 #2
Mortenpal har fuldstændig ret.

72 dpi, er det normale at benytte på nettet.

Jpeg giver mindste fil størrelse og bruges af mange.

.Png bruges mere og mere, men de fylder noget mere i det format.

Når du tager dit billede, så benyt høj opløsning og gem i bedste format, så du har en reference i topkvalitet.

72 dpi er kun velegnet til visning på en pc skærm, skal efterfølgende printe et billede ud, skal du over 300 dpi før det ser nogenlunde ud, så sørg for at gemme i højeste kvalitet og lav kvaliteten ringere til nettet.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2012 - 18:34 #3
Undskyld, men hvis billederne kun skal ses på en computer (altså via din webside), så glem alt om DPI,PPI eller hvad du nu har hørt. Det eneste, du skal tage hensyn til, er pixelantallet.

Computerskærme kommer i mange størrelser. Lad os tage et nemt eksempel med en skærm med 1000x1000 pixels. På den vil et billede med 1000x1000 pixels fylde hele skærmen. Et billede på 500x500 pixels vil fylde en fjerdedel af siden, dvs. halvdelen på hvert led, og det vil det gøre både med et billede med en DPI på 300 og et med en DPI på 1.

Store billeder fylder utroligt meget, og vil gøre siden langsom at åbne. Hvis du f.eks. starter med et originalt billede på 3872 x 2592 pixels, skal det skaleres ned (pixelantallet skal reduceres), så det kommer til at fylde det på siden, du ønsker.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
17. oktober 2012 - 18:41 #4
Ja det fylder fysisk det samme, men et billede med 1 dpi, er pænt uskarpt.
Det er derfor man ikke bruger mere end 72 dpi - højere opløsning kan man sjældent se på en pc skærm.

dpi er opløsningen.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2012 - 18:44 #5
#4.

Nej, et billede med 1 dpi er ikke uskarp. Prøv f.eks. at kigge på siden her:

http://www.scantips.com/no72dpi.html
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2012 - 18:47 #6
"When you display a digital image on a monitor using a web browser, the only thing that determines the size of the image is the width and height in pixels..."

Klippet fra siden her:

http://photo.net/learn/resize/
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2012 - 18:50 #7
#4.

Og DPI er ikke "opløsningen". DPI er en digital besked indlagret i billedet til printere, og det afgør, hvor stort et billede, der printes ud.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
18. oktober 2012 - 12:37 #8
Jamen det er skam helt rigtigt, hvad du skriver milter.

Men man benytter 72 ppi, fordi billedet i grafikprogrammet, så har samme størrelse som, når det vises efterfølgende i en browser. "what u see is what u get)

Der er jo ingen grund til, at sidde og rode med 600 ppi billeder, der fylder meget på skærmen og lapper PC´en helt i knæ, når du piller.

I forbindelse med at tage billeder, er ppi jo opløsning og jeg læser det som om, at han vil ud og tage billeder og efterfølgende benytte dem på nettet. Det vil da være dumt at tage billeder i 1 ppi.

Men thumbs up, jeg har også lært lidt omkring dpi og ppi i dag - tak for det.
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2012 - 13:49 #9
#8.

Det lyder godt, at vi kan være enige på nogle punkter :-)

Men, begrebet PPI giver kun betydning i forbindelse med beskrivelser af den fysiske størrelse af en billedsensor i et kamera, skanning af billeder med en skanner og en skærms opløsning, dvs. hvor mange lysproducerende enheder (som regel kaldt pixels), der findes pr. fysisk tomme på skærmen.

Når man skanner med en bestemt PPI, lad os sige 1000, vil det sige, at det skannede billede kommer til at bestå af 1000 billedpunkter (pixels) pr. tomme af det skannede  materiale.

Når man tager billeder med et kamera, er DPI og PPI irrelevant. En kamerasensor (billedchip) har et bestemt antal pixels, f.eks. 3872x2592. Brugeren af kameraet kan så selv bestemme, om han/hun vil gemme alle pixels i optagelsen, men han/kun kan også vælge at lade kameraets elektronik reducere pixelantallet i det lagrede billede, så det fylder mindre. Det har intet med PPI eller DPI at gøre. Et billede bestående af 3872x2592 pixels har en opløsning på 3872x2592.

Igen, for lige at slå det helt fast endnu en gang: Et billedes størrelse på en computerskærm er totalt uafhængigt af DPI og PPI. Kun pixelantallet tæller. Billedets fysiske størrelse på skærmen afgøres af skærmens PPI.
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2012 - 13:53 #10
Lidt klargøring af sidste afsnit i #9.

Et billedes størrelse på en computerskærm er totalt uafhængigt af DPI og PPI. Kun pixelantallet tæller. Billedets fysiske størrelse på skærmen afgøres af skærmens PPI og billedets pixelantal
Avatar billede milter Ekspert
18. oktober 2012 - 14:51 #11
Og så må jeg for en sikkerheds skyld lige rette mig selv igen for at undgå misforståelser :-)

"Et billedes størrelse på en computerskærm er totalt uafhængigt ..."

skulle være:

"Et billedes størrelse i et browservindue er totalt uafhængigt ..."