Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:13 Der er 13 kommentarer

Angående ny licens til windows 7.

Hej, jeg står med en ny pc. Og skal installere windows 7 Home på den. Jeg har windows 7 på den gamle pc. Kan jeg bare bruge den samme licens key? eller skal jeg ofre penge på en helt ny windows 7? Eller kan man bare købe en ny licens?

Hilsen Morten.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2012 - 14:34 #1
hvis du skrotter den gamle maskine, så kan du genbruge den licens. Men den kan jo kun ligge på en maskine ad gangen, så hvis den gamle stadig er i brug, så skal du have en ny licens.
Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:36 #2
Okay.. Så kunne man vel genindstallere vista på den. Også bruge windows 7 på den nye? Så skulle den vel gerne være aktiv.
Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:36 #3
Men kan man ikke købe kun en licens kode?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2012 - 15:09 #4
det er helt ok med vista på den gamle - og så genbruge win7-koden på den nye.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. oktober 2012 - 16:23 #5
#4
Mm det ikke er en opgradering ;o)
Avatar billede kgkg Nybegynder
17. oktober 2012 - 16:36 #6
Hvis din windows 7 licens er en OEM version (den biligste), så hører den til den computer hvor på den er installeret. Og hvis computeren dør af en eller anden grund. Så er licensen også død.

Men det betyder dog ikke at den ikke kan installeres på andre computere. For det er der ingen problemer med ;-)

Du kan læse mere om MS licenser her:

http://www.microsoft.com/da-dk/licens/licensaftaler/oem-boks-faq.aspx

Her er et lille uddrag af hvad der ståe på siden:

Original Equipment Manufacturer (OEM) er betegnelsen for den software, som allerede er installeret på pc'en (eller evt. en server), når den leveres fra forhandleren. Det er som oftest Windows styresystemet der er præinstalleret, men det kan også være andre produkter. Fælles for denne software er, at de ikke kræver nogen licensaftale med Microsoft. Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at softwaren "lever og dør" med pc'en og ikke må kopieres eller flyttes til andre pc'er.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2012 - 16:33 #7
hvis det er en opgradering, så skal vista ind på den nye, og så opgraderes til win7 - derefter er vista jo ledig igen, og kan køres ind på den gamle.
Bruger bør så lave et image af den nye win7-opsætning til fremtidige reinstallationer.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. oktober 2012 - 17:08 #8
#6
Du kan/må ikke have Vista på en maskine og win7 på en anden, hvis det er opgradering

#7
Sådan fungerer det vist ikke rigtigt mere. I "gamle" dage skulle der være HW med til en OEM-licens (derfor de blev solgt med mus osv), men i dag kan du købe en OEM-licens uden HW. Den eneste forskel der er på en OEM vs "rigtig" licens er at der ikke er support med til OEM.

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken ang. ovenstående, men er næsten sikker, så min venstre arm kan jeg lægge der ;o)
Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 17:28 #9
#8
Forstår ikke, hvor må jeg ikke geninstallere vista på den pc der er windows 7 på ? Også indstallere windows 7 på den nye? Det brude da der ikke være noget galt i ?
Avatar billede Nereos Nybegynder
17. oktober 2012 - 19:31 #10
Når du har installeret Windows 7 har du 30 dage til at Aktivere!

Installer Windows 7 på din nye PC, flyt de ting over du skal bruge fra den gamle og skrot den så med evt. Vista.

Indtast koden på den nye pc med Windows 7 inden de 30 dage. Wupti.
Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 23:23 #11
Tak :)
Avatar billede MrM9988 Nybegynder
17. oktober 2012 - 23:25 #12
# 10 kan du give et svar så jeg kan give dig point? :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. oktober 2012 - 11:49 #13
#9
Jeg tolkede det som du ville have begge maskinerne kørende. En opgradering af vista der er blevet til win7 er i princip kun et styresystem. Men skal du skrotte den gamle, er det selvfølgelig bare at gøre som #10 siger ;o)