Avatar billede EIHP Juniormester
24. oktober 2012 - 10:31 Der er 14 kommentarer

NAS færdigbygget vs hjemmebygget

Hej

Jeg er nået dertil, hvor jeg vil ha skiftet min 2TB Nas (2Disk i Raid 1) ud med noget større der kan klare RAID 5/6.

Dertil har jeg kigget lidt på en Qnap, til 2500 kr. http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/qnap-ts-410-turbo-nas-id-667019.aspx
Og en HP ProLiant MicroServer (Tænkte lidt FreeNAS som OS)
http://www.edbpriser.dk/server/hp-proliant-microserver-id-5469968.aspx

Nogen der har nogle erfaringer de kan dele?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2012 - 10:40 #1
Hej.

  Fælles for alle tre er jo, at der ligger EXT-et-eller-andet filsystem under. Hvis det skal bruges i forbindelse med NTFS-klienter, vil det være en flaskehals, uanset specifikationer. Så kan det bedre betale sig at lave noget simpelt på en Windåse.
  Andet alternativ er jo en "rigtig" Windows-server, men der skal jo så nok være behov for lidt mere end blot en filserver-funktion.

De bedste hilsner
Avatar billede stalle Nybegynder
24. oktober 2012 - 10:49 #2
#1

Fælles for alle tre er jo, at der ligger EXT-et-eller-andet filsystem under. Hvis det skal bruges i forbindelse med NTFS-klienter, vil det være en flaskehals, uanset specifikationer.

Det må du meget gerne uddybe.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. oktober 2012 - 11:15 #3
Hej igen.

  NTFS er MS-teknologi ig skal derfor licenseres, hvis en producent vil tilybde det i et NAS. Det vil de MEGET sjældent betale for, så det ender i reglen med en Linux indenunder. Og der findes jo i sagens natur ikke noget gratis med NTFS i.
  Det koster seriøst på performance-kontoen, når alt skal konverteres frem og tilbage imellem EXT og NTFS.

/Carsten
Avatar billede EIHP Juniormester
24. oktober 2012 - 11:24 #4
Nu har jeg ikke behov for at den er Max performance mellem NAS og Klienters (Computer, SmartPhones, iPad, TV, Raspberry Pi/RaspBMC osv.) Den skal blot kunne tilbyde mere plads og stadig har en disk i sikkerhed. Så jeg ligeglad med at Samba måske giver mig et tab på 30% i hastigheden.
Avatar billede stalle Nybegynder
24. oktober 2012 - 12:39 #5
#3
Men hvor er det du mener der skal konverteres mellem NTFS og EXT ?

Når du har med netværkstrafik at gøre, er hvilket filsystem der benyttes på de enkelte enheder temmelig ligegyldigt.

Og drage NTFS ind i snakken om NAS, giver så absolut ikke mening.
Avatar billede EIHP Juniormester
24. oktober 2012 - 13:32 #7
Måske lige lidt for stor iforhold til at den skal stå lidt diskret i gangen.
Avatar billede stalle Nybegynder
24. oktober 2012 - 13:49 #8
Jeg ville enten gå efter den du har kig på, eller tage et kig på http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS413&lang=dan

Den er godt nok lidt dyrer.

Alternativt er der Synologys mindre model
DS413j http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds413j-id-6952466.aspx

eller deres
DS411slim http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=ds411slim

En af de to sidste matcher den Qnap du har fundet, på prisen.

Skal jeg give min anbefaling, så går den på den første, en DS413 - Det er deres nyeste model i den klasse, og er noget bedre udstykket hardware mæssigt, end de to andre.
Den koster noget mere, men skulle så også gerne "holde" noget længere.
Avatar billede magic-mouse Novice
24. oktober 2012 - 13:50 #9
Du skrev "noget større der kan klare RAID 5/6."

1: "noget større" - kravet er opfyldt, den er større fysisk og gb wise. Med mulighed for skalering.
2: "RAID 5/6" -  Tror til og med den klarer raid 60.

:)
Avatar billede EIHP Juniormester
24. oktober 2012 - 15:07 #11
Både 411 og 413 ser lækker ud. Desværre er de også kommet op i pris i forhold til HP'en.
Avatar billede EIHP Juniormester
24. oktober 2012 - 15:12 #12
Desværre kan jeg se de er 2.5" og så bliver diskene jo hurtigt en dyr fornøjelse. Så ender nok med en hjemmebyg.
Avatar billede stalle Nybegynder
24. oktober 2012 - 15:14 #13
Det er kun DS411slim der kører udelukkende 2,5" diske.
De to andre kan køre med begge størrelser.
Avatar billede EIHP Juniormester
29. november 2012 - 12:30 #14
stalle smider du et svar?