Avatar billede heeelp Nybegynder
29. oktober 2012 - 10:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skærm har stor ramme efter driver opdatering

Jeg har netop opgraderet til Windows 8 Pro, men jeg har ramt et problem med mit grafikkort driver. Inden opdatering fra Windows 7 var billedet i fuld skærm, uden sort ramme.

Jeg har et Gigabyte GA-MA78GM-S2H bundkort der indeholder et ATI Radeon HD 3200 grafikkort. Jeg har forbundet til skærmen via HDMI (og DVI for test) og der er nu en sort ramme på ca. 3 cm hele vejen rundt om billedet.

Det er ikke opløsningen der er problemet, den står stadig til 1920x1080 og det er ikke en indstilling i skærmen, den er stadig indstillet til "kun scan". Jeg har hentet de nyeste drivere og Catalyst Control Center (CCC) hos AMD, men det ændret intet.

Det er som om grafikkortet skallerer billedet lidt ned. Hvordan løser jeg problemet?
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2012 - 15:28 #1
Åbn CCC og prøv at finde noget med "Overscan", "Underscan" eller "Scaling". Leg med den og se, hvad der sker.

http://www.aoclarkejr.com/ati-catalyst-9-9-overcan-and-underscan-options.html
Avatar billede heeelp Nybegynder
29. oktober 2012 - 16:56 #2
Jeg kunne ikke finde over/underscan indstillingerne i CCC, men en formatering hjalp, og nu virker det en fuld skærm "out of the box".

CCC er et forfærdelig dårligt program, så det er super med det link du fandt. Smid et svar hvis du vil have de fortjente point.
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2012 - 18:01 #3
Du fandt jo selv løsningen, så snup bare pointene selv. Ellers tak :-)
Avatar billede heeelp Nybegynder
29. oktober 2012 - 19:08 #4
Helt i orden