Avatar billede kviller Novice
14. november 2012 - 18:29 Der er 2 kommentarer

VPN igennem 2 routere

Jeg har en 3G router, af mærket Huawei B683.
Den har en fast IP adresse på internettet, men understøtter ikke VPN. Derfor har jeg bag den endnu en router. En cisco RVS4000 V2. I denne sidder der så to controllere (PLC'er) som jeg skal på VPN lan med.

Så opsætning er således:

internet->Huawei->Cisco-> PLC-Controller
Huawei WAN: Auto (Statisk IP)
Huawei Lan: 192.168.1.1
Cisco WAN: 192.168.1.100
Cisco Lan: 192.168.2.1
PLC Controllere: 192.168.2.XX

Jeg har forwardet samtlige porte fra Huawei til Cisco. Jeg ville så gerne sætte den mest simple form for VPN op i den, så har lavet følgende opsætning:

Local Security Gateway Type:    IP Only
IP address:    192.168.1.100
Local Security Group Type: Subnet
IP Address:     192.168.2.100
Subnet Mask:

Remote Security Gateway Type:    Any
Remote Security Group Type:    IP Addr.
IP Address: 192.168.1.1

IPSec Setup

Keying Mode:    IKE with Preshared Key

Phase 1:
Encryption:    3DES
Authentication:    MD5
Group:    768-bit
Key Lifetime:    28800sec

Phase 2:
Encryption:    3DES
Authentication:    SHA1
Perfect Forward Secrecy: Enable
Preshared Key:    *******
Group:    768-bit
Key Lifetime:    3600sec

Burde jeg så ikke kunne connecte til den, med en almindelig VPN fra Windows? (Jeg er total nybegynder til VPN) eller skal jeg bruge en cisco VPN client? Ingen af delene virker for mig.
Avatar billede montago Praktikant
14. november 2012 - 20:44 #1
Cisco VPN klienten er så hvidt jeg har forstået det L2TP baseret og ikke IKE... det kan dog godt være den kan køre det hele :-/ ??

L2TP kræver et certificat ligesom SSTP, hvor SSTP er det man typisk sætte op i Windows Server

hvis du skal bruge et certifikat og har et domæne til din WAN IP, kan du få et gratis cert på http://www.startssl.com/ - det relativt simpelt at oprette men kan godt tage lidt tid.

Du KAN få problemer med at få VPN til at virke igennem din 3G router, såfremt den ikke understøtter de protokoller som VPN Tunellen kræver (typisk GRE) - SSTP er helt fantastisk på det punkt, idet den ikke kræver andet end port 447 SSL som jo er nemt at sætte op.

PPTP, IKEv2 og L2TP derimod kræver at diverse prokoller er understøttet henover hele forbindelsen :-/

det skal siges jeg ikke er ekspert i VPN - har bare lært lidt ting og sager i de 4+ uger det tog mig at sætte VPN op på min Windows 2008 server.
Avatar billede kviller Novice
04. august 2014 - 21:05 #2
Jeg kom aldrig videre med det, men hvis du vil have point, så smid lige et svar ;) Mange tak for hjælpen.