Avatar billede WPCS Nybegynder
16. november 2012 - 22:32 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Zyxel P-2601HN-F1 modem/router

Har været så dum at blive kd hos -Fullrate hvilket jeg bitterligt har fortrudt efter jeg tilsluttede medsendte og ovennævnte router. Der er så mange fall-outs at det er umligt at have nogen iOS tillsluttet. Ydermere har jeg statisk IP (!)
Jeg har så valgt at erhverve mig en Netgear router af en helt anden kvalitet, men den kræver at den tilsluttes til ... Fullrates møgmodem.
Og for at være ærlig ved jeg ikk om den er den trådløse router del der er svigtnende eller om det er netforbindelsen der afbrydes med korte og jævne mellemrum?!
Jeg håber selvfølgelig at det første er tilfældet da jeg er stavnsbundet til Fullrate i 6 mdr. (!)

Dette skal ikke være en lang klagesang over Fullrate, den lægger jeg i andre forums.

Jeg har nu bedt om af få en dynamisk IP hos Fullrate og der er en guide på deres hjemmeside der beskriver hvordan man skal tilslutte andet udstyr til Fullrates modem.
https://www.fullrate.dk/support/bredbaand/router/zyxel_2601hn_f1/

Men nu er jeg i tvivl om hvordan man opsætter Netgear WNDR3700 som access point/switch, hvilket man kan hvis man ikke ønsker at tilkøbe en offentlig IP hos Fullrate?
Altså slt fra kabling til at slå DHCP til/fra osv.

Hilfe bitte!
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2012 - 22:58 #1
Har desværre ikke forstand på dit problem, men vil bare fortælle som en oplysning, at jeg er kunde ved Telenor, og har nøjagtig samme router, og vi oplever rigtig meget udfald. Bedst som man sidder på nettet, siger den pludselig at man ikke har noget netværk, og nogen gange kan den slet ikke finde det... Så spekulerer da lidt nu, om det er et generelt problem med den router, når du også oplevede det :/..
Avatar billede WPCS Nybegynder
16. november 2012 - 23:09 #2
Det ER routeren der stinker.

Mine svigerforældre var OGSÅ kunder hos Telenor, havde samme modem og oplevede samme fejl

En supporter indrømmede at routeren var dybt elendigt men kom med alle mulige platte forslag til hvordan man kunne forbedre den bl.a. ved at tilslutte direkte til stikkontakt og IKKE en en strømskinne

Men intet hjalp. Efter de fik en anden router var problemet løst.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2012 - 23:12 #3
Okay... Det var da rart at vide... Hvilken model har de fået, for så vil jeg da kontakte dem igen...
Avatar billede WPCS Nybegynder
17. november 2012 - 06:59 #4
Samme model. Deres router gik så ud med jævne mellemrum!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 09:23 #5
Men hvilken model fik de efter den der ikke virkede ordentligt?? Var det den samme, bare uden problemer?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
17. november 2012 - 10:57 #6
WPCS
Jeg har været kunde hos Fullrate i nok 6 år. I den tid har jeg kun været tilfreds.

Den router du omtaler, har jeg også (i et år), og har aldrig haft problemer.

1. Send en mail til Fullrate og bed dem om at ændre din kanal (kan gøres direkte fra Fullrate). Det kunne jo tænkes, at der var en nabo, som har samme kanal.
Har du en smartphone  og i denne har en Apps, hvor du kan se aktive kanaler i nærheden, så brug denne til at foreslå den kanal, du ønsker.

2. Hvis du har din router stående i stuen, hvor din fastnettelefon sikkert står og har og du sidder i et værelse enten på samme etage eller en anden etage, er det ret sandsynligt, at signaler fra routeren er så svagt, at du ikke har en stabil linie til din PC.

2. I fysikkens love er der noget der hedder et "faraday bur" og den siger: (//da.wikipedia.org/wiki/Michael_Faraday)
Bor du i en bolig f.eks. et højhus, som er lavet i jernbeton, kan det ikke være anderledes. hvis PCen og routeren ikke er i samme lokale.
Har du din PC i en kælder og routeren står i stuen, vil du heller ikke kunne komme i kontakt mellem routeren og PCen. Det er sådan, at der for det meste er jerngitter mellem stue og kælderen for at afstive etageadskillelsen.
Bor du i et ældre hus kan der ofte være alukraft i kælderloftet. Alukraft er kraftigt papir, som er forsynet med en hinde af aluminiumsfolie.

Ovenstående gælder for alle radiosignaler, uanset sendeeffekten. Det gælder også for den anden router du har fået fat i.

Peter
Avatar billede WPCS Nybegynder
17. november 2012 - 17:41 #7
Det ved jeg ikke men den anden router virkede upåklageligt!
Avatar billede WPCS Nybegynder
17. november 2012 - 20:46 #8
Hej Peter,

først tak for dit lange og fyldestgørende svar.

For at tage pkt. 1:

Jeg HAR allerede SELV skiftet kanal (på trods af det ikke var nødvendigt, da der kun var 1 netværk i området). Dette gjorde jeg direkte fra routeren på 192.168.1.1. Det hjalp intet.
Kundeservicen hos Fullrate er lig 0 så det hjalp mig ikke. De tilbød ikke engang at ombytte modem.

Pkt. 2 og 3: Jeg sidder 10 meter væk på samme etage hvor der ingen døre er imellem.

Som sagt jeg har vel haft 10 routere i min tid og har ALDRIG oplevet dette før, derfor min frustration. Jeg er ikke i tvivl om at det er routeren den er gal med, når jeg f.eks. kan se naboens netværk med fuldt signal 25 meter væk i samme type hus som mit.
Avatar billede Mikkellar Nybegynder
29. november 2012 - 11:49 #9
Hej!

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men har selv problemer med den samme router og brug af flere enheder samtidig (herunder iOS-apparater).

Jeg har snakket med Fullrate, hvis tekniker alene kunne fortælle mig, at udstyret er noget lort. De har ikke råd til at tilbyde bedre løsninger til deres kunder p.t. Jeg blev derfor opfordret til at tilkøbe mit eget udstyr for derigennem at få afhjulpet problemet. Af samme årsag har jeg nu købt en Linksys EA4500-router, som jeg gerne vil anvende i stedet. Problemet er blot, at kablet til Linksys-routeren ikke kan tilsluttes mit stik i væggen (!) Linksys-routeren anvender det, jeg vil kalde et "normalt" internetkabel, alt imens kablet tilhørende ZyXEL's makværk af en router tilsluttes vha. et "mindre" stik.

Er der nogen herinde der ved, hvordan jeg løser dette problem?
Avatar billede WPCS Nybegynder
29. november 2012 - 16:06 #10
Jeg tilkøbte mig en offenlig IP, hvorved routeren fra Fullrate gik i "bridge mode" og kun fungerede som modem. Herefter tilsluttede jeg min egen Netgear router via WAN og i en af de 4 porte i modemet.

Og så virkede det.

Kom endelig med en tilbagemelding om det virker for dig

Fullrate var ikke til megen hjælp og måtte selv finde ud af det hele
Avatar billede Mikkellar Nybegynder
02. december 2012 - 15:36 #11
Jeg har gjort det samme - og nu virker det. Oplever dog store udsving, når jeg tester forbindelsen på mobile enheder. Derudover så fungerer nettet ringe med iPhone 4, der kører iOS 6.

Min egen iPhone 5 med iOS 6 fungerer dog fint.
Avatar billede WPCS Nybegynder
03. december 2012 - 16:00 #12
Så kan dette næppe være en Fullrate problematik. Men snarere end fejl i iP4 tænker jeg?

Når jeg streamer min musik oplever jeg også periodiske udfald. Men det har muligvis noget at gøre med at væggene i mit hus er af gasbeton?

For optimal forbindelse skal der nok tilsluttes extenders. Ellers også smide Pc på modem med LAN og overvåge om der er udfald?
Avatar billede WPCS Nybegynder
04. december 2012 - 12:46 #13
Nå, - vi kommer det vist ikke videre så jeg lukker tråden
Avatar billede Kuno Laursen Praktikant
09. april 2017 - 18:43 #14
Jeg oplever at min Zyxel router også får så mange udfald, har Fullrate..! Møg modem