Avatar billede shjorth Nybegynder
25. november 2012 - 21:22 Der er 4 kommentarer

VB.NET MySQL forbindelse

Hejsa.

I et forsøg på dels at lære vb.net og dels at lave et brugbart program, har jeg googlet lidt omkring for at finde et helt simpelt eksempel på hvordan jeg kan connecte til en mysql database (med mysql connecter).

Problemet er at jeg kan godt finde "koden", men jeg mangler en form for sourcecode, så jeg kan se hvor jeg skal importere mysql.data.dll og ellers hvor connection koden skal være.

Det jeg leder efter er noget for dummies på det laveste plan overhovedet.

Håber der er nogen der kender til noget. På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2012 - 21:51 #1
Meget simpelt eksempel:

Imports System
Imports MySql.Data.MySqlClient

Public Class MainClass
    Public Shared Sub Main(args As String())
        Dim con As New MySqlConnection("Server=localhost;Database=Test;User Id=root;Password=")
        con.Open()
        Dim sel As New MySqlCommand("SELECT * FROM T1", con)
        Dim rdr As MySqlDataReader = sel.ExecuteReader()
        While rdr.Read()
            Console.WriteLine(rdr(0) & " " &rdr(1))
        End While
        rdr.Close()
        con.Close()
        Console.ReadKey()
    End Sub
End Class
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2012 - 21:51 #2
Det eneste du skal goere er at lave en ref til MySql.Data.dll !
Avatar billede shjorth Nybegynder
26. november 2012 - 08:57 #3
Hej Arne_v.

Tak for dit svar. Jeg har forsøgt mig med flg:

(Jeg fjernede "shared" da jeg fik en fejl, som åbenbart kunne undgås ved at fjerne "shared")

Imports System
Imports MySql.Data.MySqlClient

Public Class Form1
    Public Sub Main(args As String())
        Dim MySqlConnectionObject = New MySqlConnection
        MySqlConnectionObject.ConnectionString = "Server=???;user id=???;password=???;database=???;"
        Try
            MySqlConnectionObject.Open()
            Label1.Text = "An error occurred. "
        Catch ex As MySqlException
            Label1.Text = "An error occurred. " & ex.Message
        Finally
            MySqlConnectionObject.Close()
        End Try
    End Sub
End Class

Som du måske kan se er det jeg prøver at få en mysql fejl frem, da den naturligvis ikke burde kunne connecte til "???"

Der kommer dog ingen fejl i min Label1. Kan du se hvorfor ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2012 - 15:08 #4
Min kode var en console app.

For en GUI app skal du kopiere indholdet af Main ind i en relevant metode i din GUI.