Avatar billede Basse25 Novice
04. december 2012 - 14:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Pivot tabel

Hej

Jeg har en pivot tabel. I feltlisten har jeg en masse måneder f.eks. CM Oktober måned 12, CM oktober måned 11, Sales Oktober måned 12 og Sales oktober måned 11 - Kan jeg på en eller anden måde lave et filter, så når jeg vælger oktober, så får jeg disse 4 kolonner frem i pivoten? Jeg har rigtig mange data, med alle måneder for 2011 og 2012, som skal opdateres en gang om måneden, så hvis jeg skal kopiere alle dataene nedad, så jeg kun får en kolonne med alle månederne, så vil det tage rigtig lang tid - Håber der er en, som kan hjælpe.
Avatar billede tbak Nybegynder
04. december 2012 - 18:33 #1
Det bedste du kan gøre er at lave tre felter (kolonner) i dit datasæt som indeholder
1. art (CM, Sales, etc.)
2. Måned
3. år

Det kan du sagtens gøre ud fra det felt (kolonne) som indholder teksten "CM Oktober måned 12". Når du har disse kolonner i datasættet er det nemt at lave en pivottabel, der stiller det pænt op som du vil have det.
Avatar billede Basse25 Novice
04. december 2012 - 20:47 #2
Tak for din tilbagemelding. Det var ikke lige det jeg søgte, for jeg har i forvejen 350.000 rækker og en masse andre kolonner, så hvis jeg skal gøre det på denne måde, er jeg nød til at kopiere det hele ned rigtig mange gange for at få det samlet i kolonner på ovennævnte måde, for hvordan skal jeg ellers kunne skelne til om det er oktober måned eller september måned ost. f.eks. i måned? Eller er der noget jeg misforstår?
Avatar billede tbak Nybegynder
05. december 2012 - 18:09 #3
Jeg har forudsat at dit datasæt er formateret som en tabel. Hvis det ikke er tilfældet skal du lige omdanne til en tabel  ved at trykke på Indsæt/Tabel.
Herefter indsætter du en ny kolonne, som du f.eks kalder ART og indtaster følgende formel i første række:

=VENSTRE([@Tekst];FIND(" ";[@Tekst])-1)

så vil den formel helt automatisk kopiere sig selv de 350.000 rækker ned. Jeg har forudsat, at den kolonne der indeholder "CM Oktober måned 12" hedder Tekst og at alle tekster er lavet på samme måde. Hvis kolonnen har en anden overskrift skal du udskifte "Tekst" med den rigtige overskrift. Formlen henter den del af teksten, der står før det første mellemrumstegn.

Herefter opretter du en ny kolonne med overskriften  Måned og indtaster følgende formel:

=MIDT([@Tekst];FIND(" ";[@Tekst])+1;FIND(" ";[@Tekst];FIND(" ";[@Tekst])+1)-FIND(" ";[@Tekst])-1)

Formlen henter den tekst, som står imellem de to første mellemrumstegn - altså månedsnavnet.

Til sidst opretter du den sidste kolonne med overskriften År og indtaster følgende formel:

=HØJRE([@Tekst];2)

Formlen henter de to sidste karakterer i teksten - altså året.

Nu skulle du gerne have mulighed for at bruge disse tabelfelter i din pivottabel og dermed løse opgaven.
Avatar billede Basse25 Novice
05. december 2012 - 20:28 #4
Jeg har konverteret området til en tabel og indsat den første formel, men jeg kan ikke få det til at virke - Hvordan kan det være, at der er @ i formlen? Alle overskrifter er indsat som tekst og alle rækker under hver kolonne indeholder tal.  Jeg har 24 måneder som starter med "Sales måned og år" samt 24 måneder som starter med "CM måned år" (Sales og CM = art - måned f.eks. oktober og september og år 11 og 12). Skal der indsættes en formel efter hver kolonne?
Avatar billede tbak Nybegynder
05. december 2012 - 21:11 #5
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvordan data er organiseret. Kan du give et eksempel?
Avatar billede Basse25 Novice
05. december 2012 - 21:43 #6
Varenr.    Sales Okt 12    Sales Okt 11    CM Okt 12    CM Okt 11
770001    4            3240            4            3240
770002    -1621            3924            400            17
770003    46            76            500            15
770004    0            542            859            456

De er organiseret på ovenstående måde. Efter Sales okt 12 kommer i næste kolonne Sales sep 12 osv. for resten af månederne i 2012. Herefter starter sales 2011 pr. måned, så kommer CM 2012 pr. måned og til sidst CM 2011 pr. måned - Alt i alt 24 måneder. Det jeg har behov for, det er at kunne vælge f.eks. oktober måned og så får jeg vist de fire nøgletal på sales okt 12, sales okt 11, CM okt 12 og CM okt 11
Avatar billede tbak Nybegynder
06. december 2012 - 09:16 #7
Det ikke umiddelbart er muligt i en pivottabel med den datastuktur. Hvis du har mulighed for at trække data ud på en anden måde, kan det sagtens lade sig gøre. En god udtrækning af data kunne se således ud:

Måned  År  Varenr.    Sales  CM
Okt    12  770001        4    4
Okt    11  770001    3240  3240
Okt    12  770002    -1621  400
Okt    11  770002    3924    17
osv.

så får du godt nok 24 linier for hvert varenummer, men den datastruktur giver dig mulighed for at vælge en måned ad gangen f.eks via en slicer.
Avatar billede Basse25 Novice
18. februar 2013 - 08:44 #8
Hej

Det var godt nok ikke lige denne løsning, som jeg søgte(men må evt. bruge den som alternativ), men hvis du sender et svar, så får du dine point.
Tak for hjælpen.
Avatar billede tbak Nybegynder
19. februar 2013 - 17:36 #9
ok