Avatar billede Anders87 Praktikant
04. december 2012 - 21:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

At lave en sorteret liste ud fra "HØJ", "MIDDEL" eller "LAV"

Hej derude

Jeg har en lille udfordring, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg har to kolonner som vist nedenfor:

TEKST 1      HØJ
TEKST 2      LAV
TEKST 3      MIDDEL
TEKST 4      LAV
TEKST 5      HØJ
TEKST 6      HØJ
OSV......

Jeg vil gerne oprette to lister/kolonner ved siden af til teksten til hhv. HØJ og LAV:

HØJ:          TEKST 1
              TEKST 5
              TEKST 6

LAV:          TEKST 2
              TEKST 4

Jeg vil gerne have listerne/kolonnerne ved siden af, så funktionen "FILTRER", hvor hele arkrækker slettes kan ikke anvendes.

Håber I kan hjælpe!

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2012 - 22:23 #1
Med dine data i A2:B7 indsæt følgende matriksformler i henholdsvis D2 og E2:

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$7;MINDSTE(HVIS($B$2:$B$7="HØJ";RÆKKE($A$2:$A$7)-RÆKKE($A$2)+1);RÆKKE(A1)));"")

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$7;MINDSTE(HVIS($B$2:$B$7="LAV";RÆKKE($A$2:$A$7)-RÆKKE($A$2)+1);RÆKKE(A1)));"")

Formlerne kopieres nedad. Husk ved indtastning i D2 og E2 at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

Hans
Avatar billede Anders87 Praktikant
05. december 2012 - 11:52 #2
Fantastisk!

Tusind tak :)

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 12:00 #3
OK.
Hans
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 12:01 #4
En gang mere.