Avatar billede madsbofalk Novice
09. december 2012 - 09:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke "finde" mit grafikkort

Jeg har formateret min harddisk og geninstalleret Windows XP. Mærkeligt nok kan jeg ikke på nogen måde "finde" mit grafikkort, og jeg kan ikke huske, hvad det hedder. Installations-CD'en finder det ikke, og foreslår derfor heller ikke nogen driver-installation. Nu kører jeg med Windows standarddriver, og det er ikke optimalt.

Jeg har kørt Enhedshåndtering uden held, og også dxdiag - uanset hvad kommer der ikke noget navn op på grafikkortet, og jeg kan derfor ikke finde en passende driver.
Hvad gør jeg?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2012 - 09:38 #1
Hent SLIMDRIVE Her en vejledning´s PDF.med link til download!
http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede Blueeyez Mester
09. december 2012 - 09:55 #2
Normalt når man spørger så bør man os fortælle dem man ønsker svar fra hvilken pc man har.. er det bærbar eller stationær? Hvilken producent, model navn fx?.. eneste du oplyser os om er at det er xp du har som system...
Avatar billede madsbofalk Novice
09. december 2012 - 20:14 #3
Jeg har en Dell Inspiron 6400 bærbar, og jeg TROR, det er et nVidia grafikkort, men er ikke sikker.
Avatar billede madsbofalk Novice
09. december 2012 - 21:03 #4
Min søn ledte på en tilsvarende PC og fandt ud af, at det var et Radeon Mobility grafikkort. Har fundet driver og installeret - og det virker. Hvorfor PC'en ikke kunne finde enheden på nogen måde ved jeg ikke...
Avatar billede Blueeyez Mester
10. december 2012 - 09:58 #5
#4 Windows XP er ikke udstyret med drivere, derfor du skal hente dem fra producentens side i dette tilfælde dell.dk
Avatar billede madsbofalk Novice
11. december 2012 - 10:42 #6
Jeps, det prøvede jeg også, men Dells side kunne ikke analysere min PC af en eller anden grund, og kunne derfor ikke sige, hvilket grafikkort, der sad i.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2012 - 14:31 #7
#6 Din pc har et service tag + model nummer med disse 2 kan du søge på dells side og finde de korrekte drivere også ;)
Avatar billede madsbofalk Novice
11. december 2012 - 20:46 #8
Det prøvede jeg også - men siden var alligevel ikke i stand til at gennemføre. Først da jeg søgte efter driveren til det specifikke kort på siden fik jeg lov at downloade.
Det er ikke altid, teknikken virker som den bør (slet ikke!)...
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2012 - 21:16 #9
#8 Lyder underligt, her er et link, du burde finde drivere + bios opdatering... Hvis det ikke virker så gå til dell.dk under "Til hjem" vælger du "support og drivere" derfra går du til vælg produkt kategori og vælger "bærbar", derefter "inspiron" og så "Inspiron 6400" derunder vælger du: "Drivere og downloads"

Kan være du mangler java for at det virker... men hent driverne derfra og smid dem på en ekstern/usb/cd så du har dem liggende :)

Ved godt du har løst dit problem, men håber du kan bruge det framad rettet :)
Avatar billede madsbofalk Novice
12. december 2012 - 23:52 #10
Jeg har faktisk gjort nogenlunde som du foreslår. Når jeg klikker "Drivere og downloads" mener siden pludselig, at jeg har en Inspiron  E1505, og vil jeg ændre det, skal jeg indtaste servicekode eller køre Dell Detect, som jeg også har installeret.
Derefter foreslår den en lang række drivere og utilities til min maskine. Jeg downloader dem, men når jeg vil installere dem, får jeg konsekvent at vide, at de ikke passer til min hardware, eller at sproget i operativsystemet ikke passer (dansk/engelsk) osv. - med andre ord en ubrugelig liste!
Jeg troede faktisk, indtil denne oplevelse, at Dell var ret checkede...

Min maskine vil ikke længere reagere på dvale-/standby-genveje, og heller ikke gå i præsentations-mode (en anden genvej), så jeg mangler nok stadig noget software. Jeg har installeret Notebook software fra installations-CD'en (som i øvrigt også foreslår nogen drivere, som ikke dur!), men det er åbenbart ikke nok.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. december 2012 - 14:29 #11
#10 Siden du har denne cd, så vil jeg anbefale dig at bruge den i stedet for at hente andre drivere... nok er det ikke de sidst nye, men de plejer og fungere... Et godt tip er at du skal kontakte dells support og spørge efter hvilken rækkefølge de skal installeres, jeg har selv en dell bærbar (ren studie brug) men der var en hel del drivere også og jeg oplevede at kunne installere dem forkert i begyndelsen, men fik så afvide at der var en rækkefølge...

Du kan os oplyse dell og følgende problem på deres hjemmeside og man behøver ikke at have garanti på sit produkt for at få dem til og hjælpe med følgende ;) (Har jeg i hvertfald ikke nogle gange jeg har kontaktet dem)
Avatar billede madsbofalk Novice
14. december 2012 - 11:42 #12
Det er meget svært at finde rundt i Dells supportsystem. Jeg har dog fundet ud af, at problemet muligvis er, at jeg ikke har installeret i den rigtige rækkefølge: man skal starte med Notebook Software. Muligvis kan det forklare, hvorfor CD'ens søgeprogram og Dells hjemmeside ikke kan finde ud af at finde drivere, som passer til f.eks. min styresytems sprog (dansk).

Hvordan afinstallerer man drivere igen? Så kan jeg måske "spole tilbage" og starte i  den rigtige rækkesfølge?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. december 2012 - 17:23 #13
#12 Du vil nok få mest positive resultat ud af en formatering af pcen igen... men ellers kan du fjerne drivere igennem tilføj fjern programmer (Nogle drivere kan fjernes herfra)

Andre skal du fjerne i enhedshåndtering som du finder under kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration og så i menuen til venstre klikker du på enhedshåndtering... men som sagt vil opfordre dig til og lave en formatering i stedet for at opnå det bedste resultat...
Avatar billede madsbofalk Novice
22. januar 2013 - 10:00 #14
PC'en er formateret igen nu, og denne gang har jeg fulgt installationsrækkefølgen, så jeg startede med Notebook Software. Alligevel er det kun nogle af genvejstasterne, der virker, og computeren kan ikke gå i dvale. Knappen til præsentationsmode (ved tilslutning til projektor) virker heller ikke.

Jeg fatter alt i alt ikke, hvorfor det ikke bare kører, når jeg nu installerer fra den CD, der fulgte med. Jeg har tidligere installeret ny harddisk i maskinen, hvor jeg jo også startede "forfra" - da var der ingen problemer!