Avatar billede jonasboege Praktikant
14. december 2012 - 13:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formel til prioritering

Hej.

Jeg har en kolonne (A) med tal
I kolonne B vil jeg gerne have en forml, der kan danne tal fra 1 og frem - 1 ud for det højeste tal i A, 2 ud for næsthøjeste osv.

f.eks.
1 : 4
3 : 2
6 : 1
2 : 3

Jeg kan ikke finde en formel, der kan gøre dette...
14. december 2012 - 14:34 #1
Det klarer du med denne formel i A1 - kan kopieres nedad.

=PLADS(A1;$A$1:$A$4)
14. december 2012 - 14:34 #2
... og det er selvfølgelig formlen til B1 - og ikke A1!
Avatar billede jonasboege Praktikant
14. december 2012 - 14:36 #3
Jeg løser selv:
Ud af kroppen oplevelse at løse dette - tænk man kan lave sine egne formler - jeg vidste det egentlig godt - men har bare aldrig tænkt på at bruge det sådan her...

Function prioriter(celle, område As Range)
If celle = "" Then Exit Function
If Not IsNumeric(celle) Then Exit Function
    For a = 1 To område.Cells.Count 'antal celler
        If celle.Value = WorksheetFunction.Large(område, a) Then
            prioriter = a
            Exit Function
        End If
    Next
End Function
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. december 2012 - 14:39 #4
Du skal kigge på excels funktion

PLADS(tal; område; [stigende])

Hvor "tal" er lig med de aktuelle felt, mens "område" skal dække alle felterne med tal i. "stigende" behøver du ikke udfylde. Som standard nummereres det højeste tal med 1 som ønsket.
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. december 2012 - 14:40 #5
Der var jeg vidst lidt for langsom :)
Avatar billede jonasboege Praktikant
14. december 2012 - 14:41 #6
Hov - jamen - det var jo en bedre løsning du kom med - nåede ikke at se den...
Smid et svar!
Men rart at vide, at jeg så måske ville kun lave en formel selv, hvis jeg en dag sidder uden internet - måske nytteløst, da jeg som arbejder vha internet...
14. december 2012 - 15:03 #7
OK!