Avatar billede John64 Nybegynder
18. december 2012 - 13:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SAN Server

Hvad er en SAN server, og hvad er fordele/ ulemper ved den. ?
Hvad er forskellen mellem på en NAS og en SAN server.?
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. december 2012 - 14:27 #1
Dette er et forsøg på at forklarer en større ting.
SAN (Storage Area Network) er en del af et netværk der kan indeholde og leverer adgang til data gemt på CD, DVD, HDD, NAS og andre lagerenheder, i sig selv indeholder en SAN også et større HDD lager.

NAS (Network Attached Storage) er et lager der giver adgang til enkelte eller flere klienter.

Du kan tilslutte en NAS til et SAN men ikke tilslutte et SAN til en NAS

DETTE ER MEGET FORENKLET!!!!!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. december 2012 - 15:59 #2
Hejsa.

  SAN er ganske rigtigt Storage Area Network, men er nu blot en samling storage, traditionelle diske evt. suppleret af SSD, der tilgåes via fiber (i nutiden) og via 10Gbit EtherNet  (i fremtiden). Det vil sige at din server skal have en speciel type "netværkskort" (HBA) der kan køre en protokol kaldet FiberChannel. Skal flere servere tilkobles, gør man det så igennem en FiberChannel switch. Ud over FC-protokollen benyttes også ind imellem iSCSI, NFS og CIFS.
  NAS er bare en lillebror til et SAN, hvor hastighed og kapacitet er langt mindre og protokollerne er meget simplere. En NAS-box kan du som regel snakke med via CIFS (Windows) og/eller NFS. NAS har den fordel, at klienten ikke skal spekulere over filsystem og den slags - du hælder bare data i den.

De bedste hilsner
Avatar billede John64 Nybegynder
18. december 2012 - 17:04 #3
Tusind tak. Skal til at bygge en server, er der nogen som har erfaring med dette?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. december 2012 - 17:19 #4
Tjah... jeg kan da leve af det? ;-)
Avatar billede John64 Nybegynder
18. december 2012 - 18:41 #5
Haha fedt. Har du nogle gode råd inden jeg går i gang?
Avatar billede John64 Nybegynder
18. december 2012 - 20:14 #6
Hvilke komponenter kan du anbefale til en fil server på min. 2tb.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. december 2012 - 22:06 #7
Hej igen.

  Hvis det "bare" er til et hjemme-NAS til billeder, film, lidt fildeling, backup og måske en torrent-klient, ville jge nok gå efter en box fra Synology til to diske og lade dem køre spejlet (RAID1).
  Jeg har netop haft en fejl på den ene af diskene i mit eget NAS, og det er guld værd, bare at kunne lodse en ny disk i uden datatab.

/Carsten
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. december 2012 - 22:08 #8
...og skal det være en "rigtig" filserver, snakker vi noget middelmådig hardware med en MS Server 2008R2 Core - små systemkrav, høj sikkerhed og let at administrere. Den kan stor set køre på en tunet lommeregner med to store diske i RAID1.
Avatar billede John64 Nybegynder
01. marts 2013 - 19:37 #9
tak for hjælp. Jeg kan ikke acceptere dit svar, jeg ved ikke hvorfor men den knab er der ikke ;/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. marts 2013 - 19:41 #10
Så prøver jeg at lægge et svar til dig. Godt du kom i mål.
Avatar billede John64 Nybegynder
01. marts 2013 - 19:45 #11
tusind tak for hjælpen :)