Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
07. januar 2013 - 01:26 Der er 1 løsning

WiFi kanaler

Jeg bruger et program som hedder Inssider, når jeg bl.a. ønsker og se hvad der hænger i luften.
Men nu ser jeg, at routeren fra min udbyder, en ZyXEL P-2601HN-F1 udsender sit signal på noget den kalder 3 + 7. I Inssider der vises det som en lang sammenhængen kanal som dækker 3,4,5,6 og 7.
I routerens WiFi section, står den på kanal 3.
Har du et bud på hvad dette kan skyldes.
Avatar billede RalphOlsen Novice
08. januar 2013 - 13:13 #1
Mit umiddelbare bud er at dit trådløse AP i Zyxel kassen understøtter 40Mhz Kanaler til 802.11n.
2.4Ghz radio'en har reelt kun 3 ikke overlappende kanaler 1,6,11. De er normalt 20Mhz brede. 802.11n giver mulighed for at samle 2 kanal'er og give 2x hastighed. 802.11ac som er næste generation kommer til at understøtte op til 16 kanaler lagt sammen dog kun på 802.11a (5Ghz) radio'en.
Min anbefaling er at du benytter Inssider til at se hvad kanal (1,6,11) der er mindst belastet og så sætter den til at benytte denne. Hold dig til 1,6,11.