Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
16. januar 2013 - 21:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

WiFi og telenor a la kaos

Min udbyder hedder telenor, og routeren de har givet mig hedder ZyXEL P-2601HN-F1. De har solgt mig en 10Mbit som køre på TDC's kobber. Men det køre ad h til. Til tider er det hastigheden som svinger, til andre tider er det signalstyrken på routeren trådløse del som bliver meget svag.
At signalstyrken variere giver mig store problemer med at holde forbindelse til min Linksys Range Expander WRE54G som står ca. 20 meter fra Routeren i en anden bygning.
Jeg er total i syv sind mht. denne forbindelse, da den nogle gange holder en god forbindelse (god jævn og ens svartid på ping), medens den andre gange taber forbindelsen.
ZyXEL routeren fra telenor har en WiFi option som hedder "Channel Status". Hvis jeg køre en scan, så viser resultatet at der er 100% støj på den kanal som Routeren til enhver tid bruger. Men det er kun når Expanderen køre sammen med routeren, at denne støj er til stede. Kan du forklare dette fænomen?
inSSIDer programmet fortæller mig at jeg skal bruge kanal 6, hvor der er mindst traffik, så denne del burde være i orden. Men har du et bud på hvordan jeg får skabt en bedre trådløs forbindelse over i den anden bygning?
Vil du ikke mene, at telenor routeren er defekt, når den trådløse signalstyrke svinger mellem - 56 og -80?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2013 - 22:37 #1
Hej.

  Routeren gør nu nok det, den skal. Men med 20m. imellem bygninger, ville jeg nu nok vælge at få hægtet en antenne på routeren med højere gain - allerbedst en retningsbestemt.

De bedste hilsner
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
19. januar 2013 - 10:24 #2
Hej CRKrogh

Tak for dit svar, og jo, det ville jo bare være super med mere signalstyrke i retning expanderen, men jeg tror bare ikke man kan hægte en ekstern antenne på denne router, da den fra fabrikken har indbygget antennen i selve boksen. Måske tager jeg fejl, er det noget du også kan svare på?
Jeg har en kraftig fornemmelse af, at meget af det trådløse problem ligger i det voldsomme støj-niveau som opstår når jeg tænder expanderen. Men er det normalt eller hvad?
Jeg er lige på vippet til at gå tilbage til min tidligere konfiguration, hvor jeg brugte en nummer 2 router. Altså udbyderens ZyXEL P-2601HN-F1 -> min egen Linksys WRT54G som expanderen så snakkede med.
Det jeg oplevede med denne konfiguration, var at hvis den trådløse del var tændt i ZyXEL'en, så stoppe den trådløse del i Linksys'en efter kort tid. Meget mystisk. Derfor havde jeg kun den trådløse del tændt i Linksys routeren, selvom jeg også ønske den anden tændt :(
Men 2 routere, lyder det ikke som "overkill", og når det så alligevel ikke giver en nævneværdig forbedring?

Et andet spørsmål: Hvad betyder det når et indlæg bliver markeret som spm? Og hvorfor kan jeg ikke se alle mine indlæg i min profil?
Dette er uden tvivl den mest kaotiske og mindst brugervenlige hjemmeside jeg nogensinde har færdes på. Og jo jeg ved godt dette sure opstød ikke høre hjemme dette sted, men så igen ... livet er for kort til at lære denne side til bunds!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. januar 2013 - 11:13 #3
:-D Husk, man lærer så længe man lever...

Når du har to routere kørende, skal du se om ikke ud kan få den, der IKKE kører internetforbindelsen, til at opføre sig som bridge, så burde det spille.

At du oplever støj, når expanderen tændes, synes jeg ikke lyder betryggende. Den skal sende i et meget begrænset frekvensområde, ikke støje, og er jo ydermere støttet af både protokoller til at styre trafikken og andre tiltag i expanderen, der netop bør modvirke den opførsel. Har ud evt. mulighed for at prøve den af i en anden sammenhæng?

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
19. januar 2013 - 16:05 #4
Ja, man skal lære hele livet, men man skal også lære at sortere hvad man bør lære! Noget jeg selv lærte i en meget sen alder :(

Nå men, alvor til side.
Støjproblemet vil jeg lade gå videre til Linksys support. Måske er det netop her problemet ligger gemt. Lidt underlig er det også at signalstyrken bliver bedre på expanderen når routeren bliver slukket. Vist med inSSIDer.

Mht. en bro-løsning, så har jeg en gammel D-Link DWL-900AP+ med bridge funktion. Så måske en lang kabel på denne, og så en tættere placering på ekspanderen kunne være løsningen.

...og så har jeg i øvrigt netop lagt den nyeste firmware på routeren. Dette ændrede ikke noget i starten, men nu har jeg pludseligt - uden jeg har gjort andet - fået bedre trådløst forbindelse til routeren ?!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. januar 2013 - 16:12 #5
Noget af det, der af og til bliver bedre i firmware, er routerens evne til at se (og tage hensyn til) naboer på nærliggende/samme kanaler, så det er der en rimelig forklaring på.
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
31. januar 2013 - 03:01 #6
Jeg hentede en ZyXEL Expander i Bilka. Aktiverede b/g/n mode og auto kanal på min ZyXEL router, og nu køre det som en drøm :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2013 - 11:14 #7
Godt du kom i mål - husk at lukke tråden.
Avatar billede kloge-aage007 Nybegynder
31. januar 2013 - 12:58 #8
Så lukker biksen