Avatar billede natsortsort Nybegynder
26. januar 2013 - 14:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Find celler som indeholder specifik værdi

Hej,

Jeg har et regneark med en række produkter som skal kategorieres og listes i en celle..

Produkt titel, kategori
1,A
2,B
3, A
4, A

Jeg har derfor behov for at lave en formel i et andet sheet der kan sige kategori A indeholder produkt 1,3,4 og kategori B indeholder B
Er der nogen der ved hvordan man gør det?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
26. januar 2013 - 14:50 #1
Altså du har en række produkter listet under hinanden i to kolonner - Produkt titel og Kategori.

Du vil så i et andet ark have en liste over alle produkter der er markeret med kategori A og et andet ark med alle produkter markeret med kategori B?
Avatar billede natsortsort Nybegynder
26. januar 2013 - 16:05 #2
Ja, altså pointen er at jeg har brug for en Formel der kan liste en række værdier ud fra et kriterie.

Ligesom sumif kan give mig en total sum ud fra et kriterie.
Men istedet for at få en samlet sum, har jeg brug for at få værdier vist kommasepareret.

Dvs. Formel skal i ovenstående eksempel kunne returnere værdierne 1,3,4 fordi de alle opfylder kriteriet 'A'
Avatar billede natkatten Mester
26. januar 2013 - 17:20 #3
Dette kræver en matriksformel. Som så skal kombineres med en sammenkædning af de fundne værdier.

Kan løses på flere måder. I det uploadede eksempel er ét bud, hvor der først laves en UDF i et modul, SAMMENKÆDARRAY, som tager to argumenter: 1. Området med værdier, som skal vises og 2. Skilletegnet, som skal anvendes.

Herefter anvendes UDF'en som matriksformel. Dvs. den afsluttes med <CTRL>+<SHIFT>+<Retur>

http://gupl.dk/690786/
Avatar billede natsortsort Nybegynder
26. januar 2013 - 20:11 #4
natkat, det var lige præcis hvad jeg skulle bruge :)

smider du et svar.
Avatar billede natkatten Mester
26. januar 2013 - 22:13 #5
et svar her