Avatar billede doublejoble Praktikant
27. januar 2013 - 17:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

farveforvirring

Hej Eksperter
Jeg sidder og er ved at lave en hjemmeside til denne dame:
http://www.koerper-bewusstsein-muenster.de/

Jeg skal genbruge en del af elementerne fra hendes nuværende side, deriblandt spiralen.

Jeg har spiralen på en .TIF fil, som jeg har fået af hendes gamle illustrator.
Hvordan kan jeg nemt ændre både spiralfarve og baggrundsfarve uden at lave om på spiralens "pensel"struktur?
Jeg bruger photoshop elements 10 og er bestemt ikke nogen haj til photoshop:-(
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2013 - 18:23 #1
Det billede, jeg kan se på hjemmesiden, er et .jpg-billede med ca. 8000 farver. Det .tiff-billede, du har fra illustratoren, har sikkert mange færre, måske endda kun 2, nemlig en blå og en rød.

Jo færre farver, et billede indeholder, jo lettere er det at erstatte farver. Herunder er et par metoder:

http://www.essential-photoshop-elements.com/change-color.html

http://www.graphic-design.com/Photoshop/elements/replace_color.html

http://www.dummies.com/how-to/content/using-the-replace-color-command-in-photoshop-eleme.html
Avatar billede doublejoble Praktikant
27. januar 2013 - 21:55 #2
Hej Milter

Tak for tippet. Det hjalp mig lidt fremad. Jeg kan nu ændre på baggrunden og få den til at skinne igennem de gennemsigtige arealer af spiralen.
Men jeg kan stadig ikke ændre på farven af spiralen. Har du et tip.
Jeg har uploadet den fil, som jeg har leget lidt med:
https://docs.google.com/file/d/0B9LW-DyESHDTZHVfM3psTHZ2MEU/edit
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2013 - 22:24 #3
Velbekom :-)

Hvilken farve ønsker du, spiralen skal have? Giv mig en RGB-farve, så skal jeg kigge på det.
Avatar billede doublejoble Praktikant
27. januar 2013 - 22:35 #4
F.eks. R:145, G:209, B:235
Men jeg vil gerne lære, selv at kunne ændre på farverne.
Tak Milter
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2013 - 23:34 #5
"Men jeg vil gerne lære, selv at kunne ændre på farverne."

Masser af respekt hefra for det svar :-)

Nu arbejder jeg med Paint Shop Pro, så jeg er ikke helt sikker på, hvordan du gør med din Photoshop Elements. Det billede, du har uploaded, er et .psd-billede, og jeg tror, originalen består af to "layers", et for den sorte baggrund og et for det røde penselstrøg. Prøv at se, om du kan vælge mellem flere layers. Normalt kan man kun arbejde på et layer ad gangen. Kig i vejledningen til din Photoshop for at lære mere om det.

Du kan også vælge at "merge" de to layers, så du har adgang til hele billedet på en gang. Det vil måske resultere i, at en anden fremgangsmåde er bedre.

Jeg har leget lidt med dit billede med "Colour replacer" i mit program, og jeg har lagt et link herunder, som du forhåbentligt kan åbne. Copy/paste det til din adresselinje.

http://img594.imageshack.us/img594/7416/frdig.png
Avatar billede doublejoble Praktikant
28. januar 2013 - 23:14 #6
Hej Milter

Jeg endte med at downloade paint shop pro og bruge replace kommandoen i det program.
Der er også en replace colour i photoshop elements, men man kan ikke styre farverne så præcist som i Paint shop.
Tak for hjælpen. Det var uvurderligt.
Skriv et svar og du får dine point.
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2013 - 19:22 #7
Velbekom og undskyld det sene "svar".

Af en eller anden grund har jeg ikke fået mail fra eksperten.dk om dit seneste indlæg. Jeg var i gang med at checke indlæg, jeg deltog i og fandt det på den måde.

Held og lykke med projektet :-)