Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 19:58 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

PHP - Skjul varibaler/filnavne i URL

Ønsker at gøre URL adresserne mere funktionelle i forhold til søgninger og søgeoptimere.

Lige nu eksempel
http://www.siden.dk/hovedsiden.php?person=test&funktion=1

Ønske
Http://www.siden.dk/hovedsiden

Nogen der kan give mig en ide om dette. kan finde masser af sider der forklare det, kan dog ikke se det funktionelle i dem når jeg prøver.

Jeg har prøvet med insætte delene i forskellige iframes, dette er skidt når der er lille skræm, da den laver scrollbar.

Jeg har ikke nogen muligheder for at ændre servermæssigt så så som mod_rewrite.

Håber virkeligt der er en der lige sidder med ideen. Og håber samtidig at folk vil tage det seriøst og forklare deres forslag.
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2013 - 20:57 #1
<ole>

Skift udbyder, så du har mulighed for at bruge htaccess/mod_rewrite. Det gør seriøse udbydere - og det er nødvendigt for at løse dit problem

/mvh
</bole>
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 21:07 #2
Kan være jeg bare ikke ved det.

Det er one.com jeg er hos?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
15. marts 2013 - 21:14 #3
Du kan godt bruge mod_rewrite hos one.com.
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 21:19 #4
Super. jeg har placeret .htacess i roden af mit domæne.

Hvordan fungere det så, det er helt nyt for mig at arbejde med mod_rewrite
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2013 - 21:23 #5
Der er gennem tiden skrevet en masse om det på Eksperten. Søg, og du skal finde  =)
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 23:16 #6
Findes der andre måder at gøre det på`?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2013 - 23:27 #7
Nej. Men hvorfor vil du også det?
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 23:32 #8
fordi jeg umiddelbart ikke fatter mod_rewrite.

finde der en mod_rewrite for total dummies?
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 23:36 #9
har et url der ser sådan her ud

http://roedvigferieby.mela9e.dk/mainframeloggedon.php?side=admin_opret_rediger_slet_facilitet.php&func=3

det skal egentlig omskrives til

http://roedvigferieby.mela9e.dk/admin

hvordan griber jeg sådan en an?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2013 - 23:43 #10
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
15. marts 2013 - 23:47 #11
Bruger ser:

roedvigferieby.mela9e.dk/side/admin_opret_rediger_slet_facilitet/func/3

Systemet benytter

roedvigferieby.mela9e.dk/mainframeloggedon.php?side=admin_opret_rediger_slet_facilitet.php&func=3

Er det korrekt forstået?

men hvordan gøres det i .htaccess filen?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2013 - 23:53 #12
Ja, det er korrekt. Syntaksen er det, du kan lære, hvis du læser lidt bag den søgning, jeg skrev ovenfor  =)
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2013 - 00:00 #13
- og du kan også lave en søgning på hele nettet. Det er ikke sværere at finde noget om mod_rewrite, end det er at finde en video med en kat  =)
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
16. marts 2013 - 13:06 #14
i #3 står der at man godt kan kører mod_rewrite hos one.com

Jeg har prøvet at kører en htaccess med koden:

RewriteEngine on
Options +FollowSymLinks
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -l [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
RewriteRule ^.* - [L]

Men den melder

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, support@one.com and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2013 - 14:24 #15
Og hvad havde du tænkt skulle ske?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2013 - 10:04 #16
Hemmeligheden er (som altid) at få den rigtige fejlbesked. Derfor skal du gøre som der står her: "More information about this error may be available in the server error log."

Nu kender jeg ikke one.com, men det er vel muligt at se sin error log.

(Nu har jeg godt nok set webhosting, hvor man ikke får lov til det, men så kan man reelt ikke kalde det webhosting. Det svarer til en pizza-biks, der kun serverer hotdogs)
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
17. marts 2013 - 11:14 #17
kan se det fungere når jeg laver en simpel rewrite.

nogen der kan guide mig lidt, komme med et eksempel på en RewriteRule med nedenstående formål. Jeg håber nogen kan svare på om det er muligt, det handler nemlig om at få fjernet URL variablerne så brugeren ikke ser dem, men samtidig lave kort og huskbare URLs

eks-http://min-side/level2_mainframe.php?side=level2_velkommen.php&menu=1

eks-http://min-side/ferie
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2013 - 16:27 #18
Prøv at først at forholde dig til Eriks kommentar #16. Hvad siger loggen?  =)
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
17. marts 2013 - 17:54 #19
Jamen har jo fået en simpel sætning til at fungere. Mit problem er jo hvordan jeg skriver den lidt mere avancerede som jeg beskriver i #17...
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2013 - 18:02 #20
Ja, lige præcis. Kik i loggen, så vil du se, hvad fejlen var
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
17. marts 2013 - 20:24 #21
Jeg har nu tjekket logs, men der står intet.

RewriteEngine On
RewriteRule ^velkommen$ /mainframe.php?side=forside_velkommen.php&lang=da [L]

Dette er sætning jeg prøver at kører. nogen ideer?
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2013 - 21:31 #22
Jo, hvis du får den fejl, du omtaler i #14, så skriver Apache én eller flere linjer i Apaches error log.

Derudover prøvede jeg lige at klikke på fjerde link i søgeresultatet fra #5 - denne tråd. Her linkes til en artikel på phpartikler.dk ... det ville være en rigtig god idé at klikke på det
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
17. marts 2013 - 21:37 #23
Jeg har siddet i 2 dage og ledt efter svar, og hver gang beder folk mig bare om at læse videre. der er ved en grund til at det hedder eksperten.dk og ikke bare guide-videre.dk...

ja er altså ikke for at lyde uforskammet eller utaknemmelig, men har brug for hjælp.
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2013 - 22:13 #24
Hvorfor sitet hedder, som det gør, kan der sikkert væves meget over, men for at få en idé om, hvad 'The Founding Fathers' mening var, kan du læse dette afsnit i FAQ'en. Ikke mindst teksten:

"Du skal samtidig vide, at den typiske parole på Eksperten er "Hjælp til selvhjælp" - det vil sige at brugerne giver dig tips til hvordan du skal komme videre, så du selv lærer noget. Samtidig kan du få links til eksterne forklaringer, som du selv må læse igennem."

Der er peget helt specifikt på en side, hvor løsningen tydeligt fremgår i en ret kort tekst. Evner du ikke at læse og forstå den, kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg kan ikke forklare dig det tydeligere
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2013 - 22:53 #25
#21: Hvad sker der?

Har one.com en error log du kan se?
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
17. marts 2013 - 22:57 #26
umiddelbart ingen log der viser noget om denne.

Men kan regne ud jeg knap må spørge om noget her. Desværre er det ikke alle der svare som dig herinde.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2013 - 23:02 #27
Du må spørge som du vil. Men der er absolut ingen grund til at gentage her, hvad der står på andre sider. Du må vise hvad du gør, hvad der sker, og så kan man tage den derfra.

Men er der ingen errorlog på one.com, så er det et sted mellem svært og umuligt. Jeg gider ikke selv, hvis jeg ikke kan se en fejlbesked. Det er som at lede efter et MacDonalds i Nordkorea, hvor ekspedienten taler med fynsk accent, uden en cykel og uden et kort (dårlig analogi - det har været en lang uge).
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 00:09 #28
Prøv nu lige at kikke på denne side under Igang ... sidste eksempel. Det er præcis, hvad du efterspørger.

Du må spørge om, hvad du vil - men det må til gengæld forventes, at du selv gør bare en lillebitte indsats for at løse dit problem!
Avatar billede jokeren77 Nybegynder
18. marts 2013 - 19:14 #29
Olebole. smider du svar
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 19:27 #30
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)

Men betyder det, at du fandt ud af at lave det - og i så fald hvad blev løsningen?
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2013 - 20:49 #31
Ingen løsning?