Avatar billede idani Praktikant
04. april 2013 - 11:09 Der er 5 kommentarer

Excel fil til XML format

Hej

Jeg er total grøn på dette område.

Jeg har en excelfil som skal konvereret til XML format - eller en txt fil i fast format.

Den kræver en masse koder mv.

Filen skal sendes til DA-Barsel, og de kan ikke hjælpe mig med en eksempel fil.

Så er der ikke en af jer venlige sjæle - som kan hjælpe mig med dette.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/dabarsel/indberetning_betaling/Indberetning/Indberetning_via_fil

spørgsmål modtages gerne :)

Hilsen
Ida
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
04. april 2013 - 12:58 #1
Hej Ida
Her er et forslag til hvordan du opbygger en fil i "fast txt format"
jf. denne vejledning.
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/1b7fef804b092624854cc5922cbbee98/DA-Barsel_vejledning_til_fast_format_fil.pdf

Åbn Notesblok i windows XP eller ligende simple tekst editor.
skriv følgende: (det i () skal ikke skrives men er en forklaring)
00      (det skal filen begynde med)
01234567 (dit CVR nummer det skal vøre 8 karaktere langt)
DAB      (modtageren DAB for DA-Barsel)
0        (filen er ikke oprettet af løn system)
2013040414223300  (det er dd. kl 14:22:33,00)
01      (Indberetning på virksomhedsniverau-1)
01234567 (Arbejdsgiverens SE-nr.)
1        (1/2 1=Indbetal+indberet bidrag 2=Nulindberetning af bidrag)
2013    (Indberetningsår)
2        ( 1/2/3/4 Indberetningskvartal)
02      (Indberetning på medarbejderniveau)
01234567 (Arbejdsgiverens SE-nr.)
1212941234 (Medarbejderens CPR-nr)
2013    (Indberetningsår)
2        ( 1/2/3/4 Indberetningskvartal)
LOUISE HANSEN (medarbejderens navn Det er frivilligt at udfylde feltet)
009999999 (Bidragsbeløb til barselsordningen)
009999999 (Bidragsbeløb til ATP)
03      (Indberetning på virksomheds niveau-2)
01234567 (Arbejdsgiverens SE-nr.)
2013    (Indberetningsår)
2        ( 1/2/3/4 Indberetningskvartal)
55555    (Antal AKTIVE medarbejdere.. den bliver svær ;-)
88888888 (Total antal 02-records for arbejdsgiveren ??? se vejl. )
123456789012(Total af BARBLB på 02-records for arbejdsgiveren se vejl.)
99      (Slutrecord)
0000001  (Total antal 01-records i leverancen se vejl.)
0000001  (Total antal 02-records i leverancen se vejl.)
0000001  (Total antal 03-records i leverancen se vejl.)
00000000001 (Total af BARBLB på 02-records i leverancen se vejl.)

(EOF end of file)
Så kan det være at man kan indberette flere medarbejdere hvis man tilføjer flere "02-records" så skal man lige rette i 3. sidste linje også.

Der burde være sådan et eksempel i vejledningen, for de der XML koder kan tage pippet fra de fleste...

Vejledningen er skrevet af "en data-nørd" til "én anden data-nørd" prøv det ellers må "Etaten" kunne hjælpe, hvis der er mulighed for at få telefonisk kontakt til et "menneske" i systemet.

Held og lykke med det.

Gu' ved hvad der sker hvis man indberetter en mands CPR nummer...
se lige eksemplet her: "Medarbejders CPR-nr angives på formen DDMMÅÅLLLL, f.eks. 2012441234" det er en gammel dame de regner med skal på barsel...
Ja, der jo 43 forskellige familieformer i DK...
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
04. april 2013 - 13:09 #2
For pokker glemt lige det om fil navnet...
"Fil-navn
DAB.XXXXXXXX.YYYYYYYYYYYYYYYYYYYY.ZZZ. DAB står for DA-Barsel. XXXXXXXX er dataleverandørs CVR-nr. YYYYYYYYYYYYYYYYYYYY er den unikke identifikation af leverancen(som også angivet i starten af leverancen; se nærmere under 00-record ved 'records i fast
format'). ZZZ kan benyttes frit."

Din bør så hedde:
DAB.01234567(Arbejdsgiverens SE-nr.).2013040414223300 (det er dd. kl 14:22:33,00).txt

pøj pøj!
Avatar billede idani Praktikant
04. april 2013 - 13:18 #3
Hej Jadl

He he for lige at tage noget af det sidste først.
DA Barsel - er en kollektiv fond - hvor der betales til for næsten alle medarbejder (elver samt et par andre undtaglser) - sådan at en arb. giver kan blive kompenseret når enten far eller mor går på orlov (får kompensation for en del af lønnen)

Der næste - jeg har alle mine medarbejdere i et excel ark - med de oplysninger i som der skal bruges for hver enkelte - kan jeg ikke få excel til at danne filen for mig??
jeg skal lave 4 filer ialt - og der er ca 50 medarbejdere i hver fil - så det kommer jo til at tage en krig :( at skrive den.
Ellers så er det noget med en fil i fast format - men der er jeg heller ikke skarp nok på excel til at kunne få den til at gøre dette automatisk - HILFE ;o)

Hilsen
Ida
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
04. april 2013 - 14:23 #4
Kan du sende mig en kopi af din excel fil?
Den skal kun indeholde én række med data på en fiktiv person samt fiktive eller korekte firmaoplysninger, så vil jeg prøve at lave noget ud fra den.
Jeg kan først nå at rode med det i morgen aften.

jesper.adler(snabel-a)gmail.com
Avatar billede idani Praktikant
04. april 2013 - 14:27 #5
Hej Jesper

Jo gerne - jeg sender den i aften - med anders and og andersine

hilsen
Ida