Avatar billede the_julle Praktikant
13. april 2013 - 17:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan tilgå routers webinterface udefra...

Hej alle.

Jeg har en Asus RT-AC66U router.

1) Hvis jeg indtaster min WAN ip på en computer udefra kan jeg tilgå routerens webinterface.

Routeren har ellers en indstilling som hedder:
Enable Web Access from WAN

som er sat til NO. Hvis jeg sætter den til YES kan jeg OGSÅ tilgå routeren via WAN:8080.

Jeg ønsker IKKE at kunne tilgå min router ved direkte at indtaste min WAN adresse.

Nogen ide om hvordan det slås fra? Jeg synes det minder om en bug i firmwaren...

2) Jeg har et FosCam IP kamera, som har mulighed for at benytte UPnP. Som jeg forstår det gør det det muligt at tilgå mit kamera udefra, uden at skulle opsætte en port forward?
Lige nu har jeg opsat en port-forward på kameraets port, og nu er der hul igennem. Jeg er egentlig bare lidt i tvivl om hvad UPnP gør..

3)Er der nogle uskrevne regler for hvilke porte man selv kan bruge løs af? F.eks til mit kamera hvor jeg selv kan bestemme hvilken port den skal bruge.

4) Når jeg sidder på mit hjemmenetværk, er der så forskel på om jeg tilgår mit kamera via LAN-IP:port eller WAN-IP:port?

Tak tak for alt hjælp.

Alex.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. april 2013 - 21:09 #1
Hej, Alex.

  At din router også kan konfigureres fra ydersiden, lyder da ikke særligt betryggende - måske en fejl i firmware, men har du chekket for opdateringer til den?
  UPnP sørger egentlig bare for at dit kamera giver sig til kende på dit netværk, så andre enheder er klar over hvad det kan og på hvilke porte det gør det på. Det er ikke en trylleformular, der automatisk konfigurerer portforwarding i din router.
  Der er en række porte, man "som regel" anvender til specifikke formål, men holder du dog over 1024, er du nogenlunde frit stillet.
  Dit kamera tilgår du altid på LAN-IP:port. Den anden adresse er jo et produkt af din router, når du kommer fra WAN-siden.

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede the_julle Praktikant
14. april 2013 - 22:37 #2
Hej Carsten.

Tak for dit indlæg.

1) Jeg må lige teste i morgen på arbejdet. Synes det virker mærkeligt. Der er ingen nyere opdateringer.

2) Stadig ikke helt forstået :o) Jeg kan jo godt lave port-forwarding uden UPnP? Samtidig synes jeg umiddelbart at UPnP godt kan lave port forwarding uden dog at have testet det i dybden?

3)Ok. Tak for info.

4) Hvis jeg har opsat portforwarding kan jeg jo tilgå mit kamera udefra via WAN-IP:Port. Hvad hvis jeg gør dette på mit hjemmenetværk? Det vil virke, men oversætter routeren det til LAN-IP eller?

Tak.

Alex.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2013 - 09:45 #3
Hej igen.

2) UPnP sørger kun for at fortælle enheder på sit eget LAN, hvad der udbydes - det kan (mig bekendt) ikke lave nogen form for ændringer i router, altså port-forward. Det ville nu heller ikke give meget mening, om man placerede sådan en anarkist på sit net, der selv begyndte at bore huller ud til omverdenen...

4) Det, du skal lægge mærke til, er jo at du på indersiden (som regel) er på samme LAN som dit kamera - altså er din router ikke blandet ind i trafikken. Derfor anvender du LAN-adressen.

/Carsten
Avatar billede the_julle Praktikant
15. juni 2013 - 16:24 #4
Tak for hjælpen.
Avatar billede lclemens Nybegynder
15. juni 2013 - 16:45 #5
upnp kan også bruges til at åbne porte i routeren, men hvis du på nongen måde kan undgå at bruge upnp, så gør det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. juni 2013 - 19:01 #6
Hejsa.

  Godt du kunne bruge det. God weekend!

/Carsten
Avatar billede wanthai Novice
31. december 2016 - 13:08 #7
Nu kan jeg godt se at dette er en efterhånden gammel tråd, men jeg forsøger alligevel.

Jeg har Bredbånd Nord og en Tilgin router.

Bredbånd Nord lægger som sikkert efterhånden bekendt beslag på port 80, med de deraf affødte problemer. Jeg har sat min router op til at benytte port 90.
Men jeg kan ikke omgå port 80 når jeg forøger at tilgå mit IPcamera udefra.
det er sat til port 8085

=> 77.68.233.151:8085

men det hjæler ikke, jeg har forsøgt mange porte, men ingen lader mig slippe igennem.

Håber der er en her der kan knække denne "nød"
Avatar billede wanthai Novice
31. december 2016 - 13:39 #8
Source IP address / (Din IP  exepel: 94.145.190.26/): /0
Destination IP address:192.168.1.(det portnr. du giver den)
Portmaps
#     Protocol(s)         Forwarded ports             Destination ports     Delete
                                    Start     End     Start
1     TCP/UDP        8085

Jeg oprettede en ny port md disse indstillinger, nu kan jeg tilgå mit camera udefra ;-)