Avatar billede jhjorsal Mester
12. maj 2013 - 07:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Router efter router

Jeg har en D-Link router jeg har sat efter en Netgear router fra Fullrate, i D-Link routeren har jeg slået DHCP fra og sat routerens IP til 192.168.0.200 under Lan, jeg har forbundet de 2 enheder med et kabel netværkskabel fra en af Netgear 4 lan udgange til D-Link Wan indgang, så D-Link skulle virke som accespoint, og det har virket, men så skulle vi holde konfirmation og stuen blev ryddet, og nu kan jeg ikke få det til at virke igen. Jeg kan godt connect til Netgear routeren men bliver hele tiden smidt af, ditto med D-Link, og det er muligt jeg første gang, da det virkede, fik sat det anderledes op end ovenfor beskrevet, jeg mener bare at det var sådan cirka som beskrevet, er der noget i overstående der virker forkert, jeg kan da lige tilføje at ved siden af D-Link routeren står et Appletv og når jeg forbinder det med kabel til D-Link routeren får den godt nok tildelt IP adresse men det virker ikke, og hvis jeg piller D-Link routeren fra spiller Netgear routeren der ud af, jeg mangler bare lidt signal styrke.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2013 - 08:31 #1
Når du forbinder en router og skal bruge den som accesspoint skal du gøre det fra lan til lan stik sådan her:
http://kbserver.netgear.com/images/1496_diagram.gif
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2013 - 08:34 #2
PS Billedet er kun en vejledning til hvordan det sættes sammen.
den generelle opsætning skal tilpasses så det passer i dit system.
Avatar billede jhjorsal Mester
12. maj 2013 - 09:09 #3
Det billed havde jeg også fundet og prøvet, og det var nok også der jeg havde det bedste resultat, men mine drenge bliver stadigvæk smidt af når de spiller. Jeg har selv en mistanke om at det er noget med IP der konflikter, når jeg går ind i D-Link routeren og sætter DHCP til disable og trykker ok bliver den godtnok ændret men når jeg så går ind i Lan fanen og ændre IP adressen og trykker OK bliver jeg smidt af, og det er vel i og for sig ok da jeg jo har min browser til at stå på den IP adresse længere, problemet er bare at jeg heller ikke kan tilgå D-Link routeren på den nye IP adresse, og jeg får ikke fat i Routeren før jeg resetter den og tilgår den med standart IP 192.168.0.1 også er jeg jo ligevidt. Jeg har også læst nogle steder at det slet ikke er den IP i Lan jeg skal ændre men under Wan og at jeg skal gøre den statisk, men det gjorde jeg i alt fald ikke første gang og det virkede jo.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2013 - 09:21 #4
Jeg har kun kørt med 2 routere for 5 år siden, før vi fik TDC hvor det hele er i samme boks, og jeg kan ikke huske hvordan jeg satte det op.
Jeg er ikke sikker på jeg havde monteret det som jeg viser på biledet. Og så har jeg måske været heldig det har virket??

Jeg har også mistanke om Ip konflikter i dit tilfælde. Oplever det selv her på vores net. Jeg har noget aflæsningsudstyr på som skal sladre om elforbrug. Og nogle gange når en pc tændes mister dette udstyr så forbindelsen på nettet. Jeg har prøvet forskellige ting, men har ikke kunnet gennemskue hvad der går galt :-(
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2013 - 11:00 #5
Jeg har som du en D-Link Dir635 sat op efter mit "modem" med router. D-Link har IP 192.162.0.1, gateway det samme og DHCP er ikke deaktiveret. Primær og secundær DNS er i D-link'en sat til dem fra min udbyder. Har ingen problemer hart med det, både Lan og WiFi virker.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2013 - 11:02 #6
D-Link'ens IP naturligvis 192.168.0.1 - skulle der stå.

Range for LAN har jeg sat til 192.168.100 til 200.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2013 - 11:04 #7
Og netværkskabel går fra "modem" LAN-port til D-Links WAN-port.
Avatar billede jhjorsal Mester
12. maj 2013 - 11:18 #8
okay, det er så en opsætning der ikke ligner nogen af dem jeg har fundet på nettet, hvis din ip på d-link er 192.168.0.1 hvad er din ip så på den første router, den må jo nødvendigvis være noget andet hvis det ikke skal konflikte, og have 2 router til at tildele ip adresser (DHCP) er det fordi de tildeler i forskellige områder at det kan lykkedes?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2013 - 11:45 #9
@jhjorsal - Ka' være fordi min udbyder er Stofa.
Avatar billede chalde Seniormester
12. maj 2013 - 12:01 #10
Når du tildeler statiske IP'er, så sørg for at gøre det uden for Fullrate-routerens DHCP-scope (begræns det eventuelt) men i samme subnet.
Slå også gerne UPNP og SPI/Firewall fra i D-link.

Som 220661 beskriver, så skal du ikke bruge WAN-porten på D-link routeren til noget.
Avatar billede jhjorsal Mester
12. maj 2013 - 14:14 #11
af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind i Fullrate routeren med standart login admin/password så jeg kan ikke se hvor dens DHCP-scoop ligger, men kunne vi komme lidt nærmere hvad og hvor jeg skal skrive hvad, og hvor finder jeg UPNP og SPI/Firewall
jeg linker til nogle skærmdumps afmine sider i d-link routeren, og håber i kan tage udgangspunkt i det.
http://www.holm-jorsal.dk/wireless.JPG
http://www.holm-jorsal.dk/wan.JPG
http://www.holm-jorsal.dk/lan.JPG
http://www.holm-jorsal.dk/dhcp.JPG
Jeg har også et skærmdump fra firwallsiden hvis den har noget med UPNP og SPI/firewall at gøre
http://www.holm-jorsal.dk/firewall.JPG
Avatar billede halifax Nybegynder
12. maj 2013 - 16:00 #12
Nu skal jeg bestemt ikke unødigt kloge mig på spørgsmålet, blot gentage min opsætning er som beskrevet ovenfor.

I D-Link lavede jeg manuel opsætning af Internet, Netværk (LAN) og Wireless opsætning. Den får tildelt en dynamisk IP fra udbyderen via deres DHCP server. Jeg skrev at default gateway var det samme som routerens IP. Dette var ikke korrekt. Den bliver angivet fra Stofa, min udbyder.

Til D-Link en koblet tre pc'er, heraf en med kabelforbindelse, som det sidste en trådløs printer som straks fandt den trådløse D-Link. Stofas trådløse router bruger jeg kun til trådløst at skabe forbindelse til Stofa Smart TV boks. (Ja, den skal pudsig nok have internetforbindelse).

Andre som er kommet forbi hos mig, f.eks to bærbare, en iPhone og en iPad har umiddelbart kunnet koble sig på, når de fik oplyst krypteringsnøglen til trådløs D-Link.

Måske ligger hele forskellen mellem Stofas og Fullrates måde at fungere på. Så jeg kan vist ikke bidrage med mere.
Avatar billede jhjorsal Mester
26. juni 2013 - 16:06 #13
Nå det kom aldrig til at virke, solen skinner og det er ikke et stort problem lige nu, og med muligheden for at blive beskyldt for at nuppe pointene selv, så dem der vil dele, lig et svar så deler i.
Takker for indsatsen
Avatar billede jhjorsal Mester
11. juli 2013 - 09:07 #14
Så lukker jeg selv
Avatar billede jhjorsal Mester
11. juli 2013 - 09:07 #15
ups