Avatar billede Martin_34_2 Nybegynder
22. juli 2013 - 08:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tælle hvor mange unikke værdier der er, af en bestemt forkomst.

Hejsa,

Sidder med en udfordring i et Excel ark i 2010 eng. version.

Jeg har to ark. I ark 1 har jeg i kolonne A en række ordre numre.
Jeg vil gerne tælle hvormange leverings numre der er på hvert af disse ordrenumre.
I ark 2 har jeg ordre linjer. I kolonne A er der ordrenumrene som ordre linjerne tilhøre. Hver ordrenummer kan optræde en eller flere gange. I kolonne B har jeg leverings nummeret Dette leverings nummer kan forkomme på en eller flere gange på samme ordre nummer.(den kan altså have mere en en ordrelinje fra samme ordre på sig)
Jeg skal derfor bruge en formel der kan retunere i ark 1 kolonne B, hvor mange unikke leverings numre der er på det ene ordre nummer der er i kolonne A i ark 1.

Er der en af jer der kan hjælpe med det?

Martin
Avatar billede sdh Mester
22. juli 2013 - 09:18 #1
{=SUM(IF(FREQUENCY(IF(Sheet2!$A$2:$A$19=A2;MATCH( Sheet2!$B$2:$B$19;Sheet2!$B$2:$B$19;0));ROW(Sheet2!$B$2:$B$19)-ROW(Sheet2!$B$2)+1);1))}

Matrix formel (afslut med crtl+shift+enter

se nedenstående link:

http://gupl.dk/699258/
Avatar billede Martin_34_2 Nybegynder
22. juli 2013 - 15:36 #2
Den er bare i vinkel SDH, Smider du lige et svar, så giver jeg point.

Kan du forklare formlen også?
Avatar billede sdh Mester
25. juli 2013 - 08:32 #3
Hermed et svar.
Fandt løsningen i Mike Girvins nye bog - Control+Shift+Enter Mastering Excel Array Formulas.
For at finde ud af hvordan formlen virker kan du marker de enkelte delformler og trykke f9 - eksempelvis giver delformel
MATCH( Sheet2!$B$2:$B$19;Sheet2!$B$2:$B$19;0) følgende resultat:
{1;2;3;3;5;5;7;8;9;10;11;12;13;13;15;16;17;18} dvs. 3,5,13 er dubletter.
Avatar billede sdh Mester
25. juli 2013 - 08:47 #4
Lige en tilføjelse til Match formlens resultat:
Det er således position (række) 3-4,5-6,13-14 der er dubletter.