Avatar billede Maybritt83 Nybegynder
02. august 2013 - 10:51 Der er 1 løsning

Monte Carlo simulering af z-værdi som output i @risk, - realoptioner.

Hej !

Jeg har et stort problem med at udregne et volatilitetsestimat med en monte carlo simulering i en opgave med realoptioner.
Jeg bruger tillægsprogrammet @risk til simulering. Crystal ball får mit Excel til at gå ned.
I min opgave har jeg lavet et forecast af udviklingen for salg i et kommende lægemiddel mod kræft.
Jeg har vedhæftet et skærmprint af forecastet:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/T1z29988.jpg

Jeg ville gerne uploade skærmprint af output fra programmet, men er bange for at det er I strid med copyright halløj (har betalt for stud. Version af programmet, da trial kun var på 15 dage)

Som markeret i skærmprint er Z-værdien (LN(DCF,t=1/DCF,t=0)) mit output.
Formlen bruges jævnfør "Copeland & Antikarov, Real options, 2003, side 249"

Som intput har jeg forskellige variable som "pris pr. Behandling", "markedsandel" mv.
Disse markerer jeg en ad gangen i en kolonne med hver variabel, men markerer ikke pris 2014,2015 osv., hver for sig. (når jeg trykker for en enkelt simulering kan jeg se alle mine variable alligevel skifter værdi ,også alle år derudaf, dog ikke min z-værdi, ved ikke om den burde?)

Disse input skal defineres, dette gør jeg som "Lognormal", heri skal man estimere parametre "mu" og "sigma".(siden kan ikke vise disse tegn rigtigt)
Første er mean, "mu", hvor dette må være gennemsnitsværdien.

Ved en behandlingspris på 100.000, skriver jeg dermed i "mu" = 100.000. Denne vil I følge mit estimat kunne variere +/-10 %, da jeg ikke har nogen ledelsesestimater. "sigma" beskriver standard deviation. Dermed må denne være hvad den kan variere med (10 %) , så her skriver jeg 10.000.

Med procenter skriver jeg eksempelvis 75 i "mu", og 7,5 i "sigma". "For andel egnede til behandling"

Når jeg siger OK og trykker simulation (10.000 sim.), får jeg bare et output med 3 tynde lodrette streger indenfor 90 % interval, og min x-akse er 0,13 og en masse decimaler på hele aksen(svarende til min z-værdi værdi).

Dette output skulle gerne vise en pæn logaritmisk distribution, hvor jeg får et samlet standard afvigelses estimat som jeg skal bruge som volatilitets estimat i min options udregning.

Jeg kan umiddelbart ikke finde nogle tutorials om netop dette problem. Jeg har dog skrevet til udviklerne, som har svaret følgende:
"For "Graph", your output has only three different values, so @RISK graphs it as a discrete distribution rather than continuous.
When you use a lognorm2 distribution, you are using the log-normal from the textbooks. The value that you enter for the mean is not the actual mean, and the value that you enter for the standard deviation is not the actual standard deviation. I think you may actually want lognorm, but I am not certain. Please see this article:
http://kb.palisade.com/index.php?pg=kb.page&id=46  "

Nu har jeg så prøvet at bruge lognorm, men uden held. Samme resultat.
Jeg er bange for det er noget med min z-værdi, for hvis jeg bruger min DCF-værdi som output, kommer den pæne logaritmisk distribution som jeg gerne vil have. Men det skal jo være baseret på z-værdien og ikke en dcf-værdi.

Jeg har kigget på 2 lignende opgaver, men uden held. Her kan jeg dog se at deres logaritmiske distribution output vindue for simuleringsvinduet, har en x-akse middelværdi som svarer til LN(til den procentmæssige værdi af z-værdien)
Hvis de har 0,16354 som Z-værdi, vil LN(16,354) give nøjagtig den midterste værdi på deres X-akse på logaritmiske output vindue.

Jeg har siddet med dette problem i mange døgn nu og vendt tilbage mange gange, men uden jeg kan finde ud af det.
Det svar jeg har fået fra udviklerne er også alt for teknisk til mig.
Hvis nogen kan forklare på helt normalt forståeligt sprog (sort på hvidt), trin for trin, hvad jeg skal gøre, vil det virkelig være en kæmpe hjælp. Jeg er sikker på jeg er ret tæt på, men har misset en eller anden måde at opgive enten mine input eller mit output på.
Det er det eneste tal jeg mangler til at komme videre med min opgave.

Mvh.
Avatar billede Maybritt83 Nybegynder
10. september 2013 - 21:14 #1
Formlen for Z : LN ((DCF, t=1)/(DCF, t=0)) også kaldet LN(PV1/PV0)

Her skal nævneren PV0 holdes constant, mens PV1 varieres ved hver gennemkørsel...