Avatar billede cjjessen Novice
07. august 2013 - 15:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Overføre funktionsudtryk fra tendenslinie til celler

Hejsa...

Er der nogen af jer Excel-hajer der ved om man kan følgende i Excel:
1. Integrere/differentiere funktionsudtryk (evt. ud fra nogle celler)?
2. Hive funktionsudtryk fra tendenslinie ud i nogle celler? Eksempelvis ax²+bx+c, hvor man så får hhv. a, b og c uf i tre celler.

eller skal man have gang i MathCad?

Mvh. Claus
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. august 2013 - 10:00 #1
Til punkt 2. kan du bruge en kombination af indeks og linregr.

I eksemplet har jeg 7 X-værdier (celler X3:X9) og 7 Y-værdier (Y3:Y9).

Herefter findes:

a:  =INDEKS(LINREGR(Y3:Y9;X3:X9^{1\2});1)
b:  =INDEKS(LINREGR(Y3:Y9;X3:X9^{1\2};SAND;SAND);1;2)
c:  =INDEKS(LINREGR(Y3:Y9;X3:X9^{1\2};SAND;SAND);1;3)

Håber det kan hjælpe!
Avatar billede cjjessen Novice
23. september 2013 - 08:05 #2
Takker :)
Avatar billede cjjessen Novice
23. september 2013 - 08:06 #3
Hmm...Kan ikke give dig point Aliaz...
Avatar billede aliaz Nybegynder
23. september 2013 - 08:46 #4
Det er fordi jeg blot har lagt en kommentar. Dem kan der jo være flere af (hvis andre har andre bud). Spørgeren udvælger derfor den brugbare løsning, takker og spørger efter et svar, så der kan gives point. Du vil derfor kunne finde mange tråde med ordlyden "læg et svar for point".

Det betyder samtidig at du som spørger aldrig skal benytte Svar, men kun kommentarer (medmindre der ingen hjælp er og du må lukke tråden selv).

Men selv tak - håber det lykkedes!