Avatar billede heyn Nybegynder
14. august 2013 - 06:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Installere GTK+

Hej Eksperter

Tja - Sikkert et simpelt spørgsmål hvis bare man ved det.

Jeg har tjekket min Ubuntu og kan ikke finde mapper og filer med navnene gtk+ og gtk.h .
Derfor antager jeg at jeg skal installere GTK+ før jeg starter min udvikling.
Men dokumentationen på nettet er ret forvirrende, altså for mig :)
På gtk.org er et sted nævnt at jeg også skal installere flere andre som f.eks. Glib og Pango. Andre steder nævnes det ikke. Nogen steder nævnes jeg skal vælge gtk 3 og andre steder gtk 2.

Kan nogen komme med en kort manual over hvad jeg præcis skal gøre trin for trin.

Venligst Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2013 - 15:36 #1
Er det ikke bare at installere hvad du skal bruge og saa lade package manager selv finde alle dependecies?
Avatar billede heyn Nybegynder
15. august 2013 - 08:55 #2
Smid et svar Arne.

Jo du har ret - Jeg fandt endelig en (meget simpel) vejledning når jeg ikke bare søgte på linux men såmænd også Ubuntu. Man skal altså bare lære at tænke sig om når man søger :)
Løsningen må, som du nævner, have den rette package manager indbygget.

Til oplysning for andre:

'Ask Ubuntu' har løsningen.
Men om det også virker på andre udgaver af linux end Ubuntu ved jeg ikke.

Se siden: http://askubuntu.com/questions/101306/how-do-i-install-gtk-3-0

På Ubuntu kører man bare kommandoen:

sudo apt-get install libgtk-3-dev

gtk3 er ikke 100 % bagud kompatibel med gtk2 så nogle kunne have brug for også at installere denne.

Man kan godt installere gtk developer flere gange på samme maskine. Men med en anden rod mapper selvfølgelig.

/PATH/gtk3
/SAMME_PATH/gtk2

Jeg kan ikke lige sige om man så bare skriver

sudo apt-get install libgtk-2-dev

Det er op til dem der prøver at finde ud af. Så kan de jo fortælle os andre det :)

Og som nævnt - Om det også virker på Suse, RedHat og andre ved jeg ikke.

Venligst Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
09. september 2013 - 09:37 #3
Nå - Arne smider ikke om sig med svar - Så må jeg jo gøre det selv :)