Avatar billede zulu78 Nybegynder
21. august 2013 - 11:45 Der er 4 kommentarer

Fast ip opsætning

Hej.

Jeg har netop fået en fast ip - til min nas.
Dog er jeg i tvivl om hvilke betydning MAC har som
man skal sætte op sammen med den faste ip?

Skal man tilknytter mac fra nas´en?`Routeren? Eller noget 3 ?

Kan ikke hitte ud af hvilken en betydning det har.
Vores config er:

1x router fra vores udbyder
3x pc tilknyttet
1x nas

Hvis jeg tilknytter Nas`s MAC, kan de andre enheder så tilgå
nettet som altid eller vil det skabe en konflikt?
Avatar billede lazenby Nybegynder
21. august 2013 - 12:40 #1
MAC-adressen er en netværksenhed hardware-adresse, som i udgangspunktet ikke kan ændres. Det lyder mærkeligt, at du skal sætte den op sammen med fast ip.

Jeg gætter på, at det du kan er at opsætte adgangsbegrænsning fra din router på mac-adressen?
Avatar billede zulu78 Nybegynder
21. august 2013 - 13:42 #2
Jeg er ikke sikker på om det vi mener er det samme - eller ej.
Du skriver: "opsætte adgangsbegrænsning fra din router på mac-adressen".

Lad mig forsøge at forklare -da jeg tilmeldte mig en fast Ip -
skulle jeg indtaste en MAC adresse. Indtastede jeg ikke en MAC adresse ville den ikke lad mig bestille den faste ip.
Derfor regner jeg med MAC tilknyttes det produkt man tager MAC adressen fra. I mit tilfælde tastede jeg MAC fra NAS´En ind -
men bag efter kom jeg til at overveje - om jeg burde have benyttet min Router- og dennes mac..

Mit problem er jeg 1. ikke har haft en fast ip før men ddns -
og har meget lidt kendskab og forstålelse for MAC- og dets betydning. Jeg tænker hvis jeg har bestilt en fast ip med NAS´s mac - betyder det så nettet er forbundet til min NAS? Og hvad så med de andre enheder der er tilknyttet routeren?
Avatar billede lazenby Nybegynder
21. august 2013 - 14:12 #3
Dvs du har bestilt fast ip hos din internetudbyder?
Avatar billede zulu78 Nybegynder
21. august 2013 - 15:20 #4
Korrekt