Avatar billede trav4u2 Novice
07. september 2013 - 17:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

MacBook Pro loader ikke

Jeg har været så letsindig at tilbyde at hjælpe en ven med en MacBook Pro A-1278 fra 2009, der ikke vil starte op.

Selve maskinen starter fint, men den når kun frem til den grå skærm med æblet og den cirkulerende "arbejder" ring nedenunder. Derefter sker der intet.

Jeg er desværre totalt novice på Mac-fronten; så jeg håber der er et par Mac-guruer der kan guide mig lidt - Hvis altså der er noget at gøre.

Jeg har ingen system-CD
Avatar billede Blueeyez Mester
07. september 2013 - 18:39 #1
Nu er jeg ikke mac-guru, men kunne det være harddisken der fejler?

Er der mulighed for at starte den i fejlsikret tilstand?

Håber din ven kender til noget af følgende ellers er google god at finde små guides på ;-)
Avatar billede kris919g Nybegynder
07. september 2013 - 18:59 #2
nu har jeg haft en mac i 5 år har også selv haft det problem prøv at start den men hold "C" knappen i bund hele tiden indtil den kommer til en menu med 2 harddiske måske flere så vælger du den som du har installeret mac på, det skulle gerne hjælpe p.s Blueeyez der er ikke noget der hedder fejlsikret tilstand på Mac
Avatar billede Blueeyez Mester
07. september 2013 - 19:05 #3
#2 tak for info :-)
Avatar billede trav4u2 Novice
07. september 2013 - 19:22 #4
Hej.

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg har indtil videre forsøgt Sikker start og Nulstilling af NVRAM/PRAM herfra: http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale=da_DK&locale=da_DK

Men det har ikke løst problemet.

Nu har jeg prøvet C-knappen, men det udskyder bare tidspunktet for hvornår æblet kommer til syne.

Og nej, jeg kan slet ikke udelukke, at det er HD der er noget galt med.

Nu prøver jeg lige Sikker start endnu en gang.
Avatar billede trav4u2 Novice
07. september 2013 - 23:13 #5
Så er Sikker start testet igen - uden resultat ;(

Nogen der har et bud på hvad jeg ellers kan forsøge?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. september 2013 - 08:31 #6
Har på fornemmelsen at det fortsat nok er hdden... Hvis i havde en installation cd ville det det vel kunne tjekke systemet for fejl? (Grundet spørgsmåltegn skyldes at jeg kunne forestille mig sådan en mulighed)
Avatar billede trav4u2 Novice
08. september 2013 - 10:24 #7
Jeg er nu i gang med at køre Apple Hardware Test;
http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=da_DK

Måske kan den indkredse problemet. Jeg har allerede kørt den simple version (Hukommelse & bundkort) uden fejl.

Når testen er færdig vil jeg, afhængig af resultatet, forsøge om en af de 4-5 Live Rescue CD'er jeg ligger inde med kan benyttes på en Mac.
Avatar billede trav4u2 Novice
08. september 2013 - 10:48 #8
Mens testen kører (1 time +) henter og brænder jeg Pagarons gratis Rescue Kit for Mac
http://www.paragon-software.com/home/rk-mac/

Mens testen kører (1 time +) henter og brænder jeg Pagarons gratis Rescue Kit for Mac
http://www.paragon-software.com/home/rk-mac/

I modsætning til eks. DasBoot 2.0
http://subrosasoft.com/software/freeware/dasboot-2-0

kan den brændes i Windows; så den ser lidt lovende ud.
Avatar billede trav4u2 Novice
08. september 2013 - 13:56 #9
Den udvidede test viste heller ingen problemer, og Pagaron Rescue Kit for Mac ville sikker have været glimrende, hvis den ellers kunne finde en HDD.

Næste og formentlig sidste skridt er nu at tage HDD ud og teste den ved at tilslutte den som ekstern disk til en PC.
Avatar billede trav4u2 Novice
07. oktober 2013 - 14:20 #10
Beklager forsinkelsen.

Det ser (desværre) ud til at Blueeyez første bud var korrekt ;(

Det var harddisken.

Så hvis du lægger et svar, sender jeg de 200 points.

Tak for hjælpen til jeg begge.
Avatar billede trav4u2 Novice
15. oktober 2013 - 12:04 #11
Ok; så lukker jeg bare ;)