Avatar billede TBoy3 Novice
18. september 2013 - 10:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skjult netværk i lejligheder

Skal sætte netværk op i et mindre lejlighedskompleks.
Lejlighederne skal ikke kunne se de andre enheder på netværket. Hvordan løser man lettest dette?

Forslag til udstyr ønskes.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
18. september 2013 - 12:45 #1
Måske en ide med lidt flere informationer..

Kablet?
Trådløst?
Areal?
Antal personer/enheder?
Hastigheder ?
budget ?

jo flere info du kan give jo nemmere er det jo at svare..
Avatar billede TBoy3 Novice
18. september 2013 - 14:23 #2
Det er Kablet net i 3 opgange med 4 lejligheder i hver. Der er i gennemsnit 2 personer i hver lejlighed. Hastighed skal ligge på 100 eller 1000. Det er en alm. std. erhvervsforbindelse fra TDC.

Vi har tidligere haft en Sonicwall PRO 1260 opsat, som fungerede fint og kunne håndtere de få beboere.

Den er imidlertid stået af og kan ikke skaffes igen.

Midlertidigt er der opsat en billig router fra linksys og en 24 port switch. Det fungere fint, men på den måde kan lejlighederne se hinandens enheder. Det skal de ikke kunne.

Budgettet er rigeligt stort, men der er jo ingen grund til at bruge en formue på noget der måske kan gøres simpelt og billigt.
Avatar billede Fido-dk Juniormester
19. september 2013 - 12:44 #3
Jeg er ikke mega skarp i netværks segmentering, men du kan som jeg ser det købe en switch med mulighed for flere vlans (nok en layer 3), give hver lejlighed sit eget vlan og ip-range og derefter router det ud mod din WAN forbindelse...

Med sådan en løsning skulle der også være mulighed for QoS så alle har mulighed for at komme på nettet når lille johnny i 3B sidder og downloader torrents

/Fido-dk
Avatar billede TBoy3 Novice
19. september 2013 - 13:28 #4
OK, hvis jeg anskaffer en 3 layer switch, kan jeg så også undvære en router?

Jeg vil nok komme til kort, hvis jeg skal opsætte en 3 layer switch via kommandoer. Findes der en fornuftig switch med et grafisk interface?

Nogen gode bud?
Avatar billede Fido-dk Juniormester
19. september 2013 - 14:49 #5
Ja det vil du kunne, men igen kommer det an på den TDC forbindelse du har - der skal du nok høre TDC

Og jeg ved at cisco har noget "cisco network assistent" men om det er brugbart for dig ved jeg ikke..
Jeg hygger normalt mere med serveren end med switchen ;-)

/Fido-dk
Avatar billede leif Seniormester
20. september 2013 - 01:54 #6
Jeg ville vælge følgende:
1 stk. Firewall/Router som håndterer 12 VLAN samt 12 DHCP servere
4 stk. Managed Switche som sættes op med de 12 VLAN således at hver lejlighed får sit eget VLAN med sit eget IPrange og vil derfor ikke kunne se hinanden.

Jeg er nørdet så en Debian som Firewall/Router og fx. HP1910 switche.

Antallet af switche er selvfølgelig afhængig af hvordan kablingen er lavet.
Avatar billede TBoy3 Novice
03. oktober 2013 - 07:14 #7
Har nu bestilt en firewall og en 24 port switch, som skulle kunne klare opgaven. Ca. 11.000,- med konfiguration og installation.

Der er trukket kabler, så det er en overkommelig opgave.

Smid lige et svar...